Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

USA stikker ud i undersøgelse af syv landes holdning til mediernes dækning af coronakrisen

To vælgergrupper i USA er stærkt uenige om mediernes dækning af COVID-19.

Corona rammer verden
En undersøgelse fra forskningscentret Nieman Lab, der hører under Harvard Universitet i USA, viser, at 60 pct. af amerikanerne mener, at medierne forfølger deres egen agenda i stedet for at berette om fakta. REUTERS/Dado Ruvic/File Photo

Mediernes dækning af coronapandemiens konsekvenser har flere gange skabt stor debat i Danmark, men også i udlandet, går bølgerne højt.

En undersøgelse fra forskningscentret Nieman Lab, der hører under Harvard Universitet i USA, viser, at 60 pct. af amerikanerne mener, at medierne forfølger deres egen agenda i stedet for at berette om fakta.

Særligt gruppen af ’dedikerede konservative’ amerikanere er mistroiske overfor pressen. Hele 98 pct. mener her, at medierne har sin egen agenda.

På den anden fløj mener blot 22 pct. af de ’traditionelle liberale’, at pressen er biased i sin dækning.

»Afstanden mellem de to grupper er et grundlæggende amerikansk fænomen. Du ser ikke noget, der minder om det, i nogle af de andre lande – selv ikke i lande, hvor den politiske midterlinje er blevet udfordret betydeligt fra højrefløjen,« lyder det i undersøgelsen.

I undersøgelsen har man spurgt 14.000 mennesker i syv forskellige lande, om deres holdninger til mediernes dækning af COVID-19.

De syv lande tæller USA, Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Italien, Polen og Holland.

I alle lande deler store dele af befolkningen en skepsis til mediernes dækning. I henholdsvis Storbritannien og Frankrig mener 75 pct. og 65 pct. af indbyggerne, at medierne har en agenda. Omvendt er næsten halvdelen af tyskerne (49 pct. red.) skeptiske.

Du kan læse mere om undersøgelsens resultater ved at klikke her.

BRANCHENYT
Læs også