Erhverv

Dansk møbelproducent har klaret sig godt igennem coronakrisen: »Vi kniber os selv lidt i armen«

Et svigtende salg blev vendt til en god forretning for den danske møbelfabrikant Montana Furniture, som netop har præsenteret et pænt overskud.

Joakim Lassen er designer og direktør for den danske møbelvirksomhed Montana Furniture. Foto: PR

Ordrebøgerne i marts og april var ramt, men over foråret og sommeren steg salget så meget, at den manglende indtjening blev udlignet igen. Coronakrisen er gået meget bedre end forventet for den familieejede danske møbelvirksomhed Montana Furniture med direktør Joakim Lassen i spidsen.

Selskabet er netop kommet med regnskab for det skæve regnskabsår 19/20, og her mere end fordobler selskabet resultatet på bundlinjen med et overskud på 4,7 mio. kr. mod 1,9 mio. på sidste regnskab.

Det nyeste regnskab dækker indtil slutningen af marts i år, og siden da har coronakrisen haft stor betydning for virksomheder verden over. Med en effektiv strategi, har møbelproducenten dog haft held med at fylde ordrebøgerne igen, både på kontraktordrer, retail og B2B salget.

»Kvalitet går man aldrig galt af,« lyder det fra direktør og designer, Joakim Lassen.

I en tid hvor virksomheder verden over er i knæ, er Joakim Lassen overrasket over at Montana stadig kan opretholde salget.

»Det går rigtig godt med vores møbelsalg til andre virksomheder, og det er vi positivt overraskede over. Vi har lavet et meget pessimistisk budget, hvilket slet ikke ligner os, men det har været nødvendigt for os at være klar på,« fortæller Joakim Lassen.

På retailområdet oplevede virksomheden samme ordrenedgang i de første par måneder, indtil coronakrisens hjemsendte folk begyndte at blive mere bevidste om deres egne hjem.

»Vi blev begunstigede af, at mange mennesker var hjemme. Folk begyndte at rydde op, tog ikke på ferie, men købte møbler istedet,« fortæller Joakim Lassen.

Virksomheden har under coronakrisen fremskyndet en ny digital strategi, som blev udtænkt i januar 2019. Montana, Pantonova og alle de andre designs virksomheden råder over, skal fra oktober sælges fra møbelproducentens egen webshop. Det skal dog ikke tage salget fra de eksterne forhandlere, forsikrer Joakim Lassen.

»Vores synlighed over for forbrugeren bliver større, når vi har vores egen salgskanal. Men vi vil lige så gerne have salget ude hos forhandleren, som vi vil have det for os selv,« fortæller han

Fremtiden ser ifølge Joakim Lassen lys ud for virksomheden, der har lavet store investeringer for at blive mere digital. Samtidig har Montana lavet et samarbejde med designeren Margrethe Odgaard, der har introduceret Montana systemet for en række nye farver. En tendens forbrugerne har taget godt imod.

»Vores nye farvepalette har givet os et boost fremad. Jeg ser en tendens til at forbrugeren har et mod til at bruge farverne på en anden måde, end de har haft tidligere,« siger han og afslutter:

»Jeg kniber mig selv lidt i armen over, om det kommer til at fortsætte, men det ser rigtig positivt ud lige nu, både i Danmark og på eksportmarkederne.«

BRANCHENYT
Læs også