Erhverv

Parkeringstjeneste havnede i shitstorm: Betaler nu penge tilbage til kunder

Forbrugerombudsmanden har slået fast, at der ikke var givet klart samtykke til at hæve pengene fra kundernes konti.

Artiklens øverste billede
Parkpark skal nu betale 300 kr. tilbage til utilfredse kunder. Foto: Cathrine Kjærø Ulf Ertmann

Parkeringsfirmaet ParkPark endte i en regulær shitstorm, efter selskabet tidligere på året ændrede sine forretningsbetingelser og trak 300 kr. fra sine kunders konti.

De 300 kr. er nu på vej tilbage til kunderne, efter Forbrugerombudsmanden over for ParkPark har slået fast, at der ikke var givet klart samtykke til at hæve pengene.

Dette skriver FDM.

»ParkPark er i dialog med Forbrugerombudsmandens kontor og har iværksat en proces, der skal sikre, at de kunder, der ikke har givet aktivt samtykke via app eller hjemmeside, får returneret beløbet. ParkPark påtager sig naturligvis det fulde ansvar for denne proces, og vi beklager overfor de af vores kunder, der har været berørt af ændringerne,« skriver ParkPark på dets hjemmeside.

Finans har været i kontakt med direktør Michael Buch Sandager fra ParkPark, der ikke ønsker at udtale sig yderligere om sagen.

Den 1. juli ændrede ParkPark dets forretningsbetingelser, så kunderne gik fra at skulle betale for hver enkelt parkering til at skulle betale forud. Dette medførte, at 300 kr. blev trukket fra kundernes konti, hvilket fik mange kunder til at udtrykke deres utilfredshed.

»Det er rent tyveri at trække 300 kroner med et varsel på en dag, og uden mulighed for at sige fra. Jeg har for lang tid siden downloadet appen, men aldrig anvendt den, så jeg er ikke interesseret i at betale forud for noget, jeg nok aldrig får brug for,« skrev en bruger på Trustpilot efter episoden.

FDM bakker op om, at kunderne får pengene tilbage, efter ParkParks brug af metoder, som ikke fulgte reglerne.

»FDM har ingen holdning til ParkParks betalingsmodel, men det er naturligvis ikke i orden, når et selskab, i strid med reglerne og af egen drift, tager penge op af forbrugernes lommer. Vi kan godt forstå, at det gjorde mange brugere vrede,« siger advokat i FDM, Abid Khan, på FDMs hjemmeside.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.