Parkeringstjeneste havnede i shitstorm: Betaler nu penge tilbage til kunder
Forbrugerombudsmanden har slået fast, at der ikke var givet klart samtykke til at hæve pengene fra kundernes konti.
Parkeringsfirmaet ParkPark endte i en regulær shitstorm, efter selskabet tidligere på året ændrede sine forretningsbetingelser og trak 300 kr. fra sine kunders konti.
De 300 kr. er nu på vej tilbage til kunderne, efter Forbrugerombudsmanden over for ParkPark har slået fast, at der ikke var givet klart samtykke til at hæve pengene.
»ParkPark er i dialog med Forbrugerombudsmandens kontor og har iværksat en proces, der skal sikre, at de kunder, der ikke har givet aktivt samtykke via app eller hjemmeside, får returneret beløbet. ParkPark påtager sig naturligvis det fulde ansvar for denne proces, og vi beklager overfor de af vores kunder, der har været berørt af ændringerne,« skriver ParkPark på dets hjemmeside.
Finans har været i kontakt med direktør Michael Buch Sandager fra ParkPark, der ikke ønsker at udtale sig yderligere om sagen.
Den 1. juli ændrede ParkPark dets forretningsbetingelser, så kunderne gik fra at skulle betale for hver enkelt parkering til at skulle betale forud. Dette medførte, at 300 kr. blev trukket fra kundernes konti, hvilket fik mange kunder til at udtrykke deres utilfredshed.
»Det er rent tyveri at trække 300 kroner med et varsel på en dag, og uden mulighed for at sige fra. Jeg har for lang tid siden downloadet appen, men aldrig anvendt den, så jeg er ikke interesseret i at betale forud for noget, jeg nok aldrig får brug for,« skrev en bruger på Trustpilot efter episoden.
FDM bakker op om, at kunderne får pengene tilbage, efter ParkParks brug af metoder, som ikke fulgte reglerne.
»FDM har ingen holdning til ParkParks betalingsmodel, men det er naturligvis ikke i orden, når et selskab, i strid med reglerne og af egen drift, tager penge op af forbrugernes lommer. Vi kan godt forstå, at det gjorde mange brugere vrede,« siger advokat i FDM, Abid Khan, på FDMs hjemmeside.