Erhverv

"Vininteresseret gut" får millioninvestering til ungt vinprojekt

Hos danske Kobaj kan private vinkøbere i fællesskab handle direkte med vinbønderne.

Den vininteresserede Alexander Kidd stiftede Kobaj i 2019. Foto: Lars Svankjær/Kobaj

Vinvirksomheden Kobaj, der danner platform for, at danske vinnydere i fællesskab kan handle vin direkte hos vinbønderne, har fået en investering på 4,1 mio. kr.

Investeringen kommer fra Vækstfonden, Innovationsfonden og Peter Durup, der i sin tid stiftede it-virksomheden Netteam.

»Vi ser i høj grad Kobaj som en disruptiv tech-platform, der har potentiale til at ændre vinindustrien fundamentalt,« siger Tine Marie Kjærgaard Lindgreen, erhvervskundechef i Vækstfonden om Kobaj, der i 2019 blev grundlagt af iværksætter Alexander Kidd.

»I virkeligheden var jeg bare en vininteresseret gut, som synes, det var utroligt, at man ikke kunne handle direkte med vinbønderne,« siger Kobaj-stifteren Alexander Kidd.

Ideen med Kobajs platform er, at den skaber et link mellem vinbonden og køberen, som kan handle direkte med hinanden og skære flere fordyrende mellemled væk. Dette sikrer også, at der bibeholdes noget autenticitet, mener stifteren.

»Jeg har den holdning til vinindustrien, at det kun er to mennesker, det handler om. Dem der laver vinen, og dem der ender med at skulle drikke den. Hvis man kan lave et produkt, der skaber værdi for dem, der laver vinen og dem, der i sidste ende skal have det i glasset, så tror jeg, man har bygget det ultimative produkt,« siger Kobaj-stifteren.

Forretningsmodellen giver ifølge stifteren også mening, fordi omkostningerne er så lave, og fordi man ikke er begrænset af lagerplads.

»Den traditionelle vinhandel har to udfordringer. Det ene er, hvor mange penge man har til at investere i at købe vin hjem, og det andet er, hvor meget plads man har til at opbevare det. Kobaj har ingen af delene, fordi folk betaler ”up front”, og vi fordi vi ikke har noget lager,« siger stifteren.

Pengene fra den nye investering skal i første omgang bruges til at udvikle it-systemerne og infrastrukturen. Når dette er på plads, satser vinfirmaet på at sigte mod udlandet.

»Vi sidder lige nu og kigger på, om det skal være England eller Tyskland. Ambitionen er, at små butikker og private i andre lande også skal have mulighed for at købe vin på denne måde,« siger Alexander Kidd.

Ejerkredsen tæller foruden stifter Alexander Kidd også Letz Sushi-stifter Louise Ertman, Lund & Bendsen-medejer Jakob Bendsen samt nu også Peter Durup, adm. direktør og stifter af Netteam.

BRANCHENYT
Læs også