Erhverv

Mærsk sætter jagten ind på overset milliardmarked

Mærsk går nu benhårdt efter verdens bittesmå firmaer, der af de fleste store koncerner bliver ignoreret, men som kan vise sig at blive en guldgrube for den danske shippingkoncern.

Artiklens øverste billede
Anne-Sophie Zerlang Karlsen står i spidsen for Mærsks digitale satsning, platformen Twill. Foto: Renate Beense

Stik imod tidligere overbevisninger vil A.P. Møller-Mærsk gøre verdens allermindste kunder til et vigtigt og profitabelt forretningsben.

Arbejdet med at indfange de kunder, som kun transporterer 1-20 containere om året, er kun lige begyndt. Men allerede nu tyder det på, at de for alvor kan give Mærsk vind i sejlene.

»Langsigtet håber jeg og tror på, at det her kan blive en relativt stor del af strategien,« siger Anne-Sophie Zerlang Karlsen, som er chef for Mærsks digitale platform Twill, der er sat i søen for netop at indfange de små kunder.

Traditionelt har de mindste virksomheder været dyre at servicere for store transportkoncerner som Mærsk, men digitale muligheder sætter det hidtil uinteressante område i fokus hos shippingkoncernen.

Der er ingen tvivl om, at potentialet i markedet er der.

Anne-Sophie Zerlang Karlsen, adm. direktør for Mærsk-platformen Twill

Twill-platformen skal gøre det nemt for de uindviede logistik-novicer at bestille alt fra både søfragt, landtransport og forsikringer. 2020 er platformens første store testår, men allerede nu ser det ud til, at de små kunder tilkøber flere services ved siden af og er knap så prisfølsomme som andre.

»Der er ingen tvivl om, at potentialet i markedet er der, men spørgsmålet er, om vi kan finde en måde at få de her digitale arbejdsmetoder til at fungere for os,« siger Anne-Sophie Zerlang Karlsen.

Selvom de er små, bruger verdens allermindste virksomheder 213 mia. dollars – svarende til 1,3 billioner kroner – årligt på logistikydelser, estimerer konsulenthuset McKinsey.

Mærsks ambition er at få omkring 10.000 firmaer til at køre 100.000 fyrrefodscontainere igennem Twill-platformen i år. Hvis alt går vel, er drømmen at nå op på en million containere i 2025.

Sidste år transporterede hele Mærsk-koncernen 13,3 millioner containere.

»Den forkromede langsigtede ambition er ikke hugget i sten endnu, og der er ingen tvivl om, at det kommer an på vores succes i år. Heldigvis er jeg ret optimistisk omkring, at vi nok skal nå vores mål i år,« siger Anne-Sophie Zerlang Karlsen.

I øjeblikket opretter 800 nye kunder en profil på Twill-platformen hver uge, fortæller Anne-Sophie Zerlang Karlsen, der står i spidsen for Twill. Foto: Renate Beense

I Nykredit mener analytiker Ricky Rasmussen, at Mærsks satsning på Twill er yderst fornuftigt, og at målet er realistisk.

»Det giver super god mening, at man etablerer en platform, hvor de små virksomheder kan sørge for transporten selv og dermed springe to-tre-fire mellemled over. Det der er udfordringen for Mærsk - og det vil det altid være - er, at de begynder at konkurrere mod sig selv, for det er dine egne kunder, de tager volumen fra,« siger han med henvisning til de speditører og transportselskaber, som i dag benytter Mærsks containerskibe.

Fordi de mindste virksomheder som oftest bruger små lokale speditører, mener Anne-Sophie Zerlang Karlsen ikke, at Mærsk træder speditørkunderne over tæerne.

I 2016 offentliggjorde Mærsk sin storstilede plan om at splitte konglomeratet op og skille sig af med energiaktiviteterne. I stedet for at køre alle enhederne separat efter armslængdeprincippet, ville shippingkoncernen integrere skibsfarten, havnene og logistikken for bedre at kunne levere en samlet service fra dør til dør for kunderne.

Twill-platformen udgør et af de initiativer, der målretter sig mod en specifik gruppe kunder, som Mærsk gerne vil tilbyde transport fra dør til dør.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.