Erhverv

Salling Group må sadle om i onlineforretningen

Dagligvarekoncernen lukker onlineprojektet Fillop i discountkæden Netto. I stedet skal der fokuseres på andre dele af digitalt salg med dagligvarer, der er vokset hastigt, siden covid-19 ramte Danmark.

Salling Group lancerede i fjor onlinetjenesten Flllop under discountkæden Netto. Nu lukkes den aktivitet igen. Arkivfoto: Rene Schütze

Udviklingen det seneste halve år udløst af coronakrisen får Salling Group til at skrue ned for en onlinetjeneste. Tjenesten blev ellers lanceret for et år siden, og var dagligvarekoncernens bud på en stor satsning i kampen om onlinemarkedet.

Fillop er en abonnementsløsning, som Salling Group gik i luften med for alle kunder ved indgangen til 2020. Fillop tilbyder salg på abonnement af basisvarer som bl.a. toiletpapir, vaskepulver, havregryn og tandpasta. Onlinetjenesten under discountkæden Netto skulle have 50.000 nye kunder det første år ifølge ambitionerne.

Salling Group har dog nu besluttet at lukke Fillop ved udgangen af året. Det sker samtidig med, at koncernen for kort tid siden har lanceret hjemmelevering af dagligvarer gennem Føtex. Der meldes desuden om fortsat stor vækst i løsninger hos både Bilka og Føtex, hvor forbrugere kan bestille varer online og hente dem pakket ved varehuse samt supermarkeder.

»Vi har fuld fart i onlineinvesteringerne, men vælger nu at fokusere på de aktiviteter, som vi kan se størst muligheder i fremadrettet. Salget af dagligvarer digitalt har været i hastig vækst, siden coronakrisen ramte Danmark. Forbrugernes adfærd og dermed markedet er ændret, siden Fillop blev lanceret,« siger Thor Jørgensen.

Han er del af koncernledelsen i Salling Group med ansvar for den samlede onlineforretning.

Koncernen
  • Salling Group driver butikskæderne Netto, Bilka og Føtex samt to Salling-stormagasiner.
  • Har ca. 1.400 butikker i Danmark, Tyskland og Polen.
  • Dertil kommer bl.a. en række onlineshops – herunder Wupti, Skagenfood, burgerrestauranter i kæden Carl’s Jr., Starbucks-kaffebarer og Fætter BR-legetøjs-butikker.
  • Koncernen er fuldt ejet af Salling Fondene, efter at A. P. Møller-Mærsk tidligere var med i ejerkredsen.

Netop nu er der ved at blive etableret hjemmelevering med egen distribution, så der samlet ansættes op mod 400 nye medarbejdere inden for kort tid. I første omgang kan forbrugere i Storkøbenhavn bestille varer og få leveret hjem via Føtex.

Senere er planen, at Salling Group vil rulle det ud andre steder i landet. Dermed tager koncernen kampen op på det marked mod bl.a. Nemlig.com og Coop Danmark.

Fillop var tænkt som en abonnementsløsning, hvor forbrugere på forhånd binder sig til at modtage varer løbende. En aktuel undersøgelse fra den internationale betalings- og teknologivirksomhed Adyen viser, at kun 13 pct. af danskerne forventer at benytte endnu flere abonnementsløsninger i fremtiden. Det er dermed den laveste andel i Europa ifølge analysen.

Thor Jørgensen i Salling Group afviser dog, at lukningen af Fillop hænger sammen med en vurdering af, at selve modellen med abonnement i onlinehandlen ikke holder. Koncernen ejer også bl.a. Skagen Food, der netop leverer måltidskasser i abonnement.

»Hos Fillop har vi nok fokus på varegrupper, som er sværere for kunder at planlægge forbrug og dermed indkøb af. Måltidskasser er meget lettere, da det er konkrete måltider. Så vi interesserer os bestemt fortsat for abonnement, hvis det giver mening. Vi har det seneste år fået rigtig god viden samt læring fra Fillop, som vi tager med i vores online-planer,« siger Thor Jørgensen.

Salling Group valgte også i fjor at omstille en del af koncernens onlineforretning. I 2015 blev onlineselskabet Wupti overtaget fra 3C Retail og dets fynske ejer Niels Thorborg. I forbindelse med købet blev der lanceret store planer om, at Wupti skulle være det danske svar på Amazon og dermed agere som markedsplads for især aktører her i landet, som vil sælge varer online.

De tiltag blev dog afblæst i fjor, og i stedet skulle Wupti fokusere på onlinesalg af elektronik og hvidevarer, som onlineselskabet også var kendt for, da Salling Group overtog virksomheden. Siden er der indgået partnerskab med handelshuset Whiteaway, som nu står for salget af hårde hvidevarer på Salling Groups portaler.

BRANCHENYT
Læs også