Erhverv

Ilva-chefen skærer til og afvikler udenlandsk møbelkæde

Detailselskabet Ilva, som er del af Lars Larsen Group, vil fokusere på kæde under eget navn. Derfor skal en stribe franchisebutikker i udlandet ud af den danske koncern.

Adm. direktør Rami Jensen har ambitioner om, at der med tiden kan åbnes flere Ilva-butikker i udlandet. Foto: Morten Lau-Nielsen.

Tidligere ambitioner om at ekspandere den udenlandske butikskæde IDdesign rundt om i verden skrues ned. Faktisk er målet at få afviklet den kæde, som ejes af Jysk-familien og er del af Ilva.

IDdesign var tidligere både navnet på selskabet bag de danske møbelkæder Ilva og Ide-Møbler samt en udenlandsk franchisekæde med salg af nordiske møbler. I fjor blev de to kæder slået sammen under navnet Ilva, som nu også er navnet på selskabet bag.

Ilva er del af Lars Larsen Group og søsterselskab til den store detailkoncern Jysk med 2.900 butikker i 51 lande. Møbelselskabet arbejder i forbindelse med sammenlægningen af de to danske kæder og tilpasning af organisationen efter en strategi.

Ilva A/S
  • Driver den danske møbelkæde Ilva samt den udenlandske franchisekæde IDdesign.
  • Ilva har 42 bolighuse - 41 her i landet samt et i Sverige.
  • Der drives desuden gennem franchiseaftale to Ilva-møbelhuse i Island og på Færøerne.
  • Har også en franchisekæde med nu otte danske møbelbutikker i en række lande – bl.a. Mellemøsten. De drives af lokale partnere.
  • Ilva blev i 2013 overtaget af Lars Larsen og Lars Larsen Group.
  • Ca. 850 medarbejdere og en omsætning på 1,5 mia. kr.
  • Bestyrelsesformand er Jysk-koncernchef Jan Bøgh og adm. direktør er Rami Jensen.

I planen indgår ikke den udenlandske kæde, hvor butikkerne drives af lokale partnere.

»Det er for komplekst at drive. Hvis vi skal have noget i udlandet fremadrettet, skal det i højere grad være en spejling af vores danske kæde frem for et helt andet koncept,« siger adm. direktør Rami Jensen, Ilva.

For to år siden havde IDdesign-kæden 22 butikker i en række lande – især Mellemøsten, men også i bl.a. Ungarn, Spanien og Cypern. Da blev der også ekspanderet med flere partnere, så Asien også kom med, og en butik blev åbnet i Korea.

Den strategi kombineret med en konsekvens af coronavirus, som har ramt detailhandlen i mange lande, er antallet af butikker i franchisekæden nu nede på otte. Målet er med tiden at komme ud af alle aftaler.

»Når de nuværende frachiseaftaler udløber er udgangspunktet, at de ikke gentegnes. Vi er i drøftelser med flere frachisetagere om, hvordan vi kan hjælpe dem fremadrettet, da de ønsker at køre videre med et skandinavisk møbelkoncept,« siger Rami Jensen.

Dynekøbmand Lars Larsen, der stiftede Jysk og gennem tiden ekspanderede med en række andre selskaber – her under Ilva, udtrykte før sin død i 2019 ambitioner om at trække Ilva-kæden til udlandet.

Koncernen
Ud over Jysk-koncernen med knap 3.000 butikker i 51 lande ejer familien bag bl.a. følgende selskaber, som er en del af Lars Larsen Group:
  • Ilva (møbelkæde)
  • Bolia.com (møbler)
  • Actona (produktion af møbler)
  • Sengespecialisten (butikskæde)
  • Scancom (havemøbler)
  • Letz Sushi (restaurantkæde)
  • HimmerLand
  • Third.space
  • Garia (golfbiler)
  • Ferdinand (hotel og restaurant i Aarhus)
  • Vision Properties (ejendomme)
  • Solid Leasing (biler)

Den vision har Rami Jensen og Lars Larsen Group fortsat på tegnebordet. Der er allerede en Ilva-butik i Sverige og en i Island.

»Det fungerer fint, så hvis og når, at vi skal til udlandet, er det den vej. På den måde kan vi lettere arbejde med et fælles koncept og sortiment,« mener Rami Jensen.

Blandt andre forandringer i Ilva og Lars Larsen Group er også etableringen af projektet Third.space. Her er selskabet Interior Direct og aktiviteten IDdesign Project slået sammen under det nye navn.

Det arbejder inden for design og indretning af bl.a. hoteller, feriecentre og ungdomsboliger. Third.space ligger i koncernen under netop Ilva A/S.

BRANCHENYT
Læs også