Erhverv

Analyse: Pas på falske tilbud på black friday

I en omfattende prisanalyse slår Pricerunner fast, at mange butikker har sat priserne op inden black friday. Et af 10 produkter er steget markant i pris.

Ikke alle tilbud på black friday er reelle. Foto: Anders Rye Skjold Jensen

Hele syv af 10 butikker har sat priserne op for at sætte dem ned igen til black friday.

Det viser en analyse foretaget af prissammenligningssiden Pricerunner.

Analysen er foretaget på baggrund af 30.000 af de mest populære produkter i de danske onlinebutikker og er pågået siden den 11. september. Alle priser er blevet registreret hver dag frem til den 19. november.

Produktanalysen viser, at et af 10 af de analyserede produkter i gennemsnit er steget med 37 pct. i pris siden den 11. september.

Andelen af de falske tilbud har været stigende i de seneste par år.

»Butikkerne forbereder sig til black friday og julehandlen ved at sætte priserne op på en række produkter for derefter at kunne sætte dem ned og give forbrugerne indtryk af, at der er mange gode tilbud på black friday,« siger Martin Andersen, prisekspert og direktør for sammenligningstjenesten PriceRunner.

Samlet er priserne steget med 1,8 pct., stigninger og fald i butikkernes priser inkluderet.

Når webshops og fysiske butikker hæver priserne inden store udsalgsdage, er der dermed tale om falske tilbud, slår Pricerunner fast. Fænomenet er ikke nyt, og sidste år var et af fire tilbud falske, hvor prisen i perioden op til black friday var sat op med mere end 10 pct. for derefter at blive sat ned igen på udsalgsdagen.

Hos Forbrugerombudsmanden oplever de en stigning i antallet af klager om vildledende tilbud, når black friday nærmer sig.

»Det er et område, hvor vi jævnligt har sager. Vi har et klagebaseret tilsyn, hvor vi får klager ind fra forbrugere om vildledende prismarkedsføring. Når det sker, ser vi på, om der er dokumentation for, at førprisen ikke har været den, som bliver markedsført i tilbuddet. Hvis det er tilfældet, tager vi det typisk til behandling med henblik på en politianmeldelse i sidste ende,« siger Eva Sjøgren, chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden.

Hun oplyser, at retningslinjerne for prismarkedsføring anviser, at førprisen som udgangspunkt skal være gældende seks uger forud for tilbuddet. Førprisen og besparelsen skal således være reel.

Selvom en del af tilbuddene på black friday er falske, oplyser Pricerunner, at der også er reelle besparelser på flere varegrupper. Cykler, tv’er og Playstation 4-spil er de produktkategorier med flest tilbud på black friday, og som bedst kan betale sig at købe på netop denne dag.

Læs også