Serier

Klimaindsats halter: Tre ud af fire virksomheder mangler vigtigt klimamål

76 ud af landets 100 største virksomheder mangler målsætninger for at nedbringe CO2-udledningen i deres fulde værdikæde. Ikke ambitiøst nok, lyder kritikken fra flere eksperter.

Grønt guld eller glansbilleder?
Landets største virksomhed, A.P. Møller-Mærsk, er et af de selskaber, der endnu ikke har sat mål for at nedbringe CO2-udledningen i hele koncernens værdikæde. Foto: Thomas Borberg

Store, toneangivende virksomheder som Mærsk, Coloplast og Danfoss mangler at sætte mål for deres fulde klimaaftryk.

De manglende målsætninger møder kritik fra flere klimaeksperter. Erhvervslivet har nemlig en afgørende betydning for at nå verdenssamfundets klimaambitioner.

»Vi kommer ikke til at nå Parisaftalens mål, hvis ikke virksomheder går ind og arbejder med deres værdikæde,« siger Max Weiss, direktør for corporate engagement hos det globale investor-initiativ Carbon Disclosure Project, CDP.

Kun tæt på hver fjerde af Danmarks 100 største virksomheder har endnu sat mål for reduktion af CO2-udledningen i den del af deres klimaaftryk, som ligger uden for deres egen drift – det såkaldte scope 3.

Det viser en kortlægning, som Finans har gennemført.

Det er eksempelvis den forurening, som underleverandører og samarbejdspartnere bidrager med i et produkts eller en serviceydelses samlede vej fra idestadiet frem til, at kunden skrotter varen.

Tre typer af drivhusgasudledning

Den internationale protokol for at opgøre drivhusgasudledning opererer med tre forskellige typer:

  • Scope 1 er den direkte udledning fra firmaets aktiviteter, f.eks. fra produktion af et produkt.
  • Scope 2 er de indirekte udledninger fra elektricitet købt og brugt af virksomheden – altså de udledninger, som kommer af at producere den energi, som virksomheden bruger.
  • Scope 3 dækker over alle indirekte udledninger fra aktiviteter knyttet til firmaet, men uden for firmaets kontrol. Det er altså udledninger fra hele værdikæden til firmaet, hvad enten det er underleverandører, medarbejderes pendlerture, transport og distribution –ja, endda fra den endelige skrotning af firmaets produkter, maskiner og lignende.

Kilde: Green House Gas Protocol.

Situationen kritiseres også af eksperter fra bl.a. det internationale analysehus MSCI og investorer som bl.a. SDG Invest, PFA Pension og den schweiziske investeringsbank J. Safra Sarasin.

»Som en konsekvens af et forældet syn på klimarapportering er scope 3 (den afledte udledning fra virksomhedernes fulde værdikæde, red.) i fortiden blevet anset for at være uden for virksomhedens ansvar. Det er nødt til at ændre sig og er ved at ændre sig,« siger Sven Beyersdorff, ledende partner i det danske konsulentfirma Nordic Sustainability, der rådgiver virksomheder om bæredygtighed.

Vi kommer ikke til at nå Parisaftalens mål, hvis ikke virksomheder går ind og arbejder med deres værdikæde

Max Weiss, direktør for Corporate Engagement hos det internationale klimainitiativ Carbon Disclosure Project (CDP)

Blandt virksomhederne, som ikke har målsætninger på scope 3-udledningerne, finder man ud over Mærsk og Coloplast også ISS, FLS, Grundfos og Jysk-koncernen.

»Vi havde i 2019 endnu ikke data på et niveau eller i en kvalitet, hvor det gav mening at offentliggøre det eller at sætte mål ud fra det,« siger Lene Bjørn Serpa, chef for sustainability reporting and governance hos A.P. Møller-Mærsk.

Sådan har vi gjort
  • Finans har kortlagt klimaindsatserne i landets 100 største virksomheder målt på omsætning.
  • Det er gjort ud fra selskabernes oplysninger om CO2-udledning og målsætninger for reduktion af samme.
  • Oplysningerne er krydstjekket med selskaberne.
  • Kortlægningen af klimaindsatsen blandt landets største virksomheder viser samtidig, at kun omtrent en tredjedel i det hele taget rapporterer på den del af CO2-udledningen, som ligger uden for virksomhedsledelsens kontrol.

    Næsten halvdelen af de 100 største virksomheder herhjemme har opsat målsætninger om at barbere CO2-udledningen eller blive CO2-neutrale inden for en årrække. Men målsætningerne gælder i mange tilfælde kun udledningerne fra virksomhedernes egen produktion, hvilket typisk kun udgør en lille del af det samlede klima-aftryk.

    Der er ingen tvivl om, at den største udfordring for Jysk er, at vores egen direkte CO2-udledning er meget, meget lille i forhold til vores samlede aftryk.

    Rune Jungberg Pedersen, kommunikationsdirektør i Jysk

    I en rapport om globale forsyningskæder fastslår CDP, at udledningen fra virksomhedernes scope 3 vil være 5-6 gange så stort som den fra virksomhedernes egen drift og energiforbrug.

    Men denne del af CO2-udledningen er sværere at få greb om for virksomhederne, fordi den netop ligger uden for virksomheden.

    »Der er ingen tvivl om, at den største udfordring for Jysk er, at vores egen direkte CO2-udledning er meget, meget lille i forhold til vores samlede aftryk. Det betyder, at vi skal nedbringe udledningen gennem påvirkning af og krav til vores leverandører,« siger Jysks kommunikationsdirektør, Rune Jungberg Pedersen.

    De manglende mål betyder dog ikke, at arbejdet på området ikke er sat i gang, understreger flere af de store selskaber. Coloplast varsler bl.a., at selskabet vil kommunikere en konkret målsætning til sine leverandører i 2021, ligesom A.P. Møller-Mærsk er med i en international arbejdsgruppe for, hvordan shippingselskaber kan beregne deres scope 3-udledning.

    Flere danske selskaber har desuden inden for de seneste år forpligtet sig til at sætte videnskabsbaserede mål hos det uafhængige og anerkendte Science Based Targets-initiativ, heriblandt Danfoss, Grundfos og Chr. Hansen.

    Læs også