Erhverv

Nu kører også lastbiler på el, men der er bump på vejen

En ny eldreven lastbil fra Arla leverer nu mælk til københavnske borgere. Men der er stadig mange barrierer, hvis fremtidens tunge transport skal køre på grøn strøm, mener to eksperter.

Arlas nye el-lastbil kan køre 130-200 kilometer på én opladning. Foto: PR Hos Arla er man stolt over at have sat Danmarks første store el-lastbil på vejene.  Arkivfoto: Tanja Carstens Lund

I slutningen af september kørte en el-lastbil fra Arla for første gang ud på de danske veje for at bringe mælk ud til forbrugere i Storkøbenhavn. Køretøjet er produceret af lastbilsproducenten MAN og er Danmarks første store el-lastbil over 18 tons. Mælken bliver endda leveret på grøn strøm, da Arla har købt grønne oprindelsescertifikater fra vindmøller, som kan dække hele el-lastbilens elforbrug.

Ifølge Arlas oplysninger regner man med, at den kan køre 130-200 kilometer på én opladning, og at teknologien kan spare 67 pct. CO2 i forhold til den biodiesel, som Arla ellers anvender. En normal mælkebil kører omkring 2,5 kilometer pr. liter diesel...

BRANCHENYT
Læs også