Emplate vil digitalisere shoppingcentre verden over

It-virksomheden Emplate har for nylig hentet en millioninvestering hos Hypezone, der har mangemillionæren Anders Holch Povlsen i ryggen.

I 2019 havde Emplate et overskud efter skat på 104.000 kr., mens selskabets bruttofortjeneste lød på knap 1 mio. kr. Foto: Emplate

Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen har gennem sit selskab Hypezone kastet et millionbeløb efter den forholdsvist ukendte it-virksomhed Emplate, der skaber forbindelse mellem shoppingcentre og kunder.

Om Emplate
  • Selskabet er stiftere af Simon Staack, Christoffer Hauthorn, Kristian Lyhne, Søren Gregersen og Nikolaj Dahlgaard i 2014
  • Virksomheden har udviklet en software, der forbinder shoppingcentre med deres kunder og butikker
  • Det sker gennem bl.a. en platform og forskellige apps, som giver nyheder og tilbud fra det lokale center
  • Ifølge Emplate kan det være med til at skabe en bedre kundeoplevelse og målrettet centrenes markedsføring
  • Aalborg Storcenter, Storcenter Nord, City Vest, Herningcenteret og Frederiksberg Centeret er alle blandt Emplates kunder
  • Derudover har selskabet kunder i Ungarn, Malta, Polen, Tjekkiet og Slovakiet
Kilde: Emplate

Selskabet er stiftet af fem kammerater i forbindelse med et studieprojekt på Aarhus Universitet og har ifølge direktør og medstifter Simon Staack 70 pct. af Danmarks shoppingcentre som kunder.

Derudover har Emplate spredt sig uden for landets grænser. Det gælder bl.a. i Ungarn, Malta, Slovakiet, Tjekkiet og Polen, hvor virksomheden har aftaler med diverse shoppingscentre.

»Vi er imponerede over, hvad teamet i Emplate har opnået med egne ressourcer. Vi ønsker at investere i virksomheder, der kan indtage en førende rolle i deres felt, og vi har store forventninger til, hvad Emplate kan opnå indenfor digitalisering af shoppingcentre,« siger Lise Kaae, direktør i Heartland.

Ifølge Simon Staack er netop digitalisering af storcentre et overset marked.

»Det var helt åbenlyst for os at satse på storcentre, fordi der var et hul i markeder. Mange virksomheder har udviklet software, som kan hjælpe retailvirksomheder med at digitalisere deres processer og komme online, men centrene er oversete. Derfor var det oplagt for os at lave en skalerbar løsning til dem, så de også kan lave gode online kundeoplevelser,« siger Simon Staack.

Herningcenteret er et af de steder, der stort set siden Emplates etablering har benyttet virksomheden software.

Ifølge centerchef Kim Lauritsen er de digitale løsninger en stor genvist for både kunder og butikker i det midtjyske center.

»Det særlige ved Emplates løsning er, at de kan personliggøres for kunderne, fordi de selv kan vælge, hvilke butikker i centeret de vil følge digitalt. Det har betydet, at vi har fået en tredje kanal for kundekontakt. Emplate skaber virkelig værdi for kunderne, og antallet af daglige brugere på selskabets app og loyalitetsprogram stiger løbende,« siger centerchefen.

Han tror på, at centerets samarbejde med Emplate er med til at tiltrække flere kunder til Herningcenteret, men om det øgede antal besøgende resulterer i et øget salg i centeret er ifølge Kim Lauritsen svært at svære præcist på.

Ifølge Emplate skal investeringen fra Hypezone bruges til at videreudvikle virksomheden. Det skal bl.a. ske ved at fordoble antallet af medarbejdere, der i øjeblikket er på 13 fuldtidsansatte, samt skabe yderligere vækst i selskabet, der siden 2017 har tredoblet sin omsætning.

»Vi kommer ind i en meget professionel organisation og får adgang til dygtige folk og yderligere netværk. Hypezone er den sparringspartner, vi har drømt om. Vi vil fortsætte med at vækste på toplinjen og vinde nye markedsandele i 1-2 europæiske lande det kommende år,« siger Simon Staack.

I 2019 havde Emplate et overskud efter skat på 104.000 kr., mens selskabets bruttofortjeneste lød på knap 1 mio. kr.

Læs også