Serier

Sensorspecialist vil opspore corona med nye produkter

Ifølge direktøren har coronakrisen bevist, hvor vigtigt godt indeklima er i både virksomheder og private hjem.

Corona rammer verden
Vinay Venkatraman er stifter og direktør i Leapcraft, der bl.a. fremstiller sensorer til måling af luftkvalitet og lokaletemperaturer. PR-Foto

Den danske virksomhed Leapcraft har udviklet et produkt, der kan hjælpe virksomheder, skoler og private hjem med at mindske risikoen for at luftbåren smitte spreder sig i et bestemt område.

Det sker gennem en række af virksomhedens sensorer, som bl.a. kan måle CO2-niveau og tælle, hvor mange mennesker, der er i eksempelvis et klasselokale, et shoppingcenter eller på et kontor.

»Sensoren beskytter ikke mod coronavirus, men den kan opfange en potentiel risiko for luftbåren smitte, fordi den i realtid måler CO2-niveauet og giver besked til ventilationssystemerne i rummet. Det er med til at forbedre indeklimaet og derved mindske risikoen for luftbåren smitte,« siger Vinay Venkatraman, der er direktør i Leapcraft.

Virksomheden blev stiftet i 2013 og har i dag bl.a. Københavns Lufthavn, Nokia, Cisco og Falck blandt sine kunder.

»Vi vokser virkeligt stærkt, og markedet venter på løsninger som disse. Derfor har det været naturligt for os at udvikle sensoren. Pandemien har givet os nye muligheder på markedet, selvom vi i flere år har fortalt vores kunder, at godt indeklima er vigtigt. Tidligere var det os, der spredte budskabet, men nu taler pandemien for os,« siger direktøren.

Ifølge Leapcrafts seneste regnskab leverede virksomheden i 2019/2020 sit hidtil største overskud.

Leapcraft tjente i perioden 1,6 mio. kr. efter skat mod omkring 600.000 kr. året forinden. Samtidig næsten fordoblede virksomhedens sin egenkapital fra 2,7 til 4,3 mio. kr.

Sidste år lykkedes det ligeledes Leapcraft at hente en investering fra den svenske ventilationsvirksomhed Lindab Ventilation AB.

Ifølge direktøren skal det sikre virksomheden yderligere kapital og understøtte væksten de kommende år.

»Investeringen giver os muligheden for at bruge Lindabs netværk til at udvikle forretningen. Det er meget brugbart for os, og gør det samtidig muligt for os at sprede os til lokationer som Sverige, Tyskland og Storbritannien, hvor det er oplagt for os at sælge vores produkter og vinde markedsandele,« siger han.

Hvor meget Lindab har investeret i Leapcraft, samt hvor stor en ejer andel virksomheden har købt er ukendt.

»Når samfundet genåbner, tror vi på, at der er behov for at tænke nyt. Pandemien har bevist, hvor vigtigt indeklima er, og vi tror på, at flere virksomheder vil tage vores produkter ind og vise medarbejdere og kollegaer, at de bekymrer sig om deres helbred. Vi tror på, at det kan være med til at forbedre vores resultat yderligere de kommende år,« siger Vinay Venkatraman.

Leapcraft hævede i sidste regnskab i samme periode sin bruttofortjeneste fra 2,1 mio. kr. til 2,8 mio. kr.

BRANCHENYT
Læs også