Erhverv

Novo-lillebror har tre milliardsællerter på vej - i dollars

Novos velindtjenende Biopharm-forretning har fået stoppet blødningen. Koncerndirektøren inden for området, Ludovic Helfgott, forventer, at Novo Nordisk kan sende tre blockbusters på markedet de kommende år.

Ludovic Helffgott, koncerndirektør i Novo Nordisk med ansvar for Biopharm, mener, at tre nye lægemidler inden for divisionen kan blive blockbusters i de kommende år.. Foto: Novo Nordisk. Biopharm/Novo Nordisk i Hillerød. Credit: Novo NordiskEmployees working in the haemophilia API* production.  *API = Active Pharmaceutical Ingredient

Den går i stor stil under radaren, men den skovler år efter år milliarder ned i Novo Nordisks pengekasse.

Novo Nordisks Biopharm-forretning er for alvor på vej tilbage på sporet efter et par hårde år, og der kan være meget mere i vente.

»Vi ligger inde med tre lægemiddelkandidater, der alle har potentiale til at blive blockbusters,« siger Ludovic Helfgott, koncerndirektør med ansvar for Biopharm.

Der er tale om lægemiddelkandidaterne Somapacitan, Mim8 og Concizumab, der alle spås at kunne sælge for mere end 1 mia. dollars om året, når de sælger for mest.

De tre mulige blockbusters
  • Somapacitan. Lægemidlet er godkendt i USA under navnet Sogroya, mens det er blevet indstillet til godkendelse i EU af den rådgivende komité under Det Europæiske Lægemiddelagentur, EMA. Lægemidlet er baseret på det aktive stof somapacitan, og midlet skal sørge for at løfte arven efter væksthormonet Norditropin. Det har tidligere vist sig lige så effektivt som daglig behandling med Norditropin, selvom det skal tages ugentligt og ikke dagligt som Norditropin.
  • Mim8. Lægemiddelkandidaten er et antistof til behandling af blødersygdom i fase 2, den næstsidste fase inden et lægemiddel typisk kommer på markedet. Mim8 er blevet skabt på baggrund af Genmabs-teknologiplatform DuoBody, og Genmab er berettiget til forskellige former for betalinger, i takt med en fortsat succesfuld udvikling. Det er ikke Genmab, der har udviklet det, men Novo Nordisk har haft licens til Genmabs teknologi.
  • Concizumab. Lægemiddelkandidaten til blødersygdom er i øjeblikket i fase 3, det sidste studie inden et lægemiddel typisk kommer på markedet. Studiet har tidligere været sat på pause, fordi tre patienter fik ikke-dødelige blodpropper. Siden fandt man ud af, at blodpropperne ikke var relateret til Concizumab, og studiet blev genoptaget.

»Vi leverer utrolig stærk vækst inden for diabetesområdet, og jeg er helt overbevist om, at vi kan levere den samme vækst med vores nye produkter i Biopharm,« siger Ludovic Helfgott.

Jannick Lindegaard Denholt, analytiker i ABG Sundal Collier, ser grundlæggende positivt på den nye udmelding fra Ludovic Helfgott. Men han ser gerne flere data på de nye blockbusterhåb, før han tør drage nogen endelig konklusion om potentialet.

Biopharm-forretningen tæller lidt forsimplet alt det, der ikke har helt eller indirekte relation til diabetes og fedme. Det er særligt lægemidler til behandling af blødersygdomme og hormonsygdomme.

Efter et par udfordrende år har den del af forretningen nu leveret vækst de seneste to år. Fremgangen skal dog ses i lyset af, at Biopharm havde et par meget svære år i 2017 og 2018, hvor omsætningen faldt med flere milliarder kroner.

Ifølge Jannick Lindegaard Denholt har Biopharm leveret bedre, end markedet nok havde frygtet. Det gælder ikke mindst, når man ser på den generelle konkurrencesituation.

»Selvfølgelig vil man altid gerne have mere vækst, fordi Biopharm er så velindtjenende en forretning. Men man kan have en tendens til at glemme, at det er en forretning, som isoleret set er større end f.eks. Lundbeck,« siger han.

Biopharm spiller også en nøglerolle i Novo Nordisks strategiske aspirationer frem mod 2025. De lyder på at styrke og udvikle pipelinen og at sikre vedvarende vækst. Ludovic Helfgott ønsker dog ikke at sætte konkrete tal på, hvad en vedvarende vækst betyder.

Novo Nordisks strategiske aspirationer
De strategiske aspirationer blev offentliggjort på selskabets kapitalmarkedsdag i slutningen af 2019 og afløste de tidligere langsigtede finansielle målsætninger. Blandt de mest betydningsfulde strategiske aspirationer, der skal nås frem mod 2025, er:
  • Væksten i International Operations (alt andet end USA og Canada) skal årligt være 6-10 pct. frem mod 2025
  • Lederskabet inden for diabetes skal styrkes, og Novo Nordisk skal sidde på mere end en tredjedel af værdien af det globale diabetesmarked i 2025
  • Salget af fedmemedicin skal mindst være fordoblet i 2025 sammenlignet med 2019.
  • 70 pct. af medicinsalget i USA skal allerede i 2022 udgøres af andre lægemidler, end det samlede medicinsalg i USA gjorde i 2015. Indtil videre er Novo Nordisk nået til 48 pct. på den front.
  • Novo Nordisk skal være respekteret for at tilføre værdi til samfundet

»Vi er nødt til at gøre det bedre med vores nuværende produkter. Vi har lanceret nogle produkter de seneste år, og vi har konstant set, at vi leverer bedre end forventet. Det giver mig en tro på, at vi kan øge vores markedsandele yderligere,« siger Ludovic Helfgott.

Læs også