Fortrolig rapport: Mærsk involveret i »særdeles skadelig« milliardforretning i Afrika

En milliardkontrakt, som Mærsk og en fransk partner har vundet i Ghana, afspejler ikke »ærlig forretningsetik« og er skadelig for landet, konkluderer en fortrolig rapport. Mærsk afviser urent trav.

Havnen i Tema er omdrejningspunkt for en kontrakt, som nu er under beskydning, og som Mærsk sammen med en partner indgik tilbage i 2015. Foto: Gioia Forster/AP/Ritzau Scanpix

A.P. Møller-Mærsk er involveret i en havnekontrakt til milliarder af kroner i Ghana, som er »særdeles skadelig« for landet, og som er opnået via et forløb, hvor regeringen pludselig stoppede et igangværende udbud og dermed fejede Mærsks konkurrenter af banen.

Det konkluderer en fortrolig rapport fra det ghanesiske transportministerium. Elementer af kontrakten er nu under genforhandling, oplyser Mærsk.

APM Terminals' kontrakt i Ghana
  • A.P. Møller-Mærsks havneforretning, APM Terminals, og den franske transportkæmpe Bolloré Group vandt i 2015 en kontrakt på at udbygge og drive Tema-havnen i det sydlige Ghana.
  • En komité under det ghanesiske transportministerium konkluderer i en fortrolig rapport fra 2018, at aftalen er skadelig for Ghana og bør genforhandles.
  • Ifølge komitéen afbrød de ghanesiske havnemyndigheder en udbudsrunde med konkurrerende virksomheder og tildelte kontrakten til Mærsk og Bolloré. Med aftalen blev Ghanas indtægter fra havnen beskåret med 4 mia. dollars, myndighedernes ejerandel i projektet blev udvandet »under meget mistænkelige forhold« og der blev givet store skattelettelser til Mærsk og Bolloré.
  • Ifølge Mærsk er kontrakten ikke skadelig, men derimod en gevinst for Ghana, bl.a. i kraft af store investeringer og jobskabelse.
  • Der foregår ifølge Mærsk nu forhandlinger om at ændre dele af kontrakten.

En komité nedsat af det ghanesiske transportministerium har gransket en aftale, som Ghana i 2015 indgik med selskabet MPS, der har Mærsks havneforretning, APM Terminals, og den franske transportkæmpe Bolloré Group som hovedaktionærer, og hvor også de ghanesiske havnemyndigheder, GPHA, har en ejerandel.

Komitéens fortrolige rapport konkluderer, at kontrakten er ufordelagtig for Ghana, og at alle aftaler med Mærsk og Bolloré bør genforhandles. Alternativt bør regeringen sætte sig »eftertrykkeligt« igennem for at ændre aftalen.

»Hvis GPHA-MPH/MPS-engagementerne fortsætter i deres nuværende form, er det særdeles skadeligt for regeringen og Ghanas folk,« skriver komitéen i rapporten, som er afsluttet i 2018, men netop er blevet bragt frem i lyset af det britiske medie Africa Confidential.

Hvorfor stopper man en udbudsrunde på den måde uden at give nogen særlige informationer? Det er mistænkeligt.

Christian Bjørnskov, professor ved Aarhus Universitet

Ifølge rapporten var de ghanesiske havnemyndigheder midt i en udbudsrunde og havde udvalgt og sendt syv kandidater videre i processen om at udbygge Tema-havneterminalen i det sydlige Ghana, da processen uventet blev afbrudt. Mærsk og Bolloré, der i forvejen havde forretninger i havnen, fik derefter opgaven med både at udbygge og drive Tema-havnen.

Komitéen fremhæver flere forhold, der medfører, at Ghana får mindre ud af aftalen end ventet. Ifølge rapporten ville der med vilkårene fra den tidligere koncessionsaftale tilflyde knap 8 mia. dollars til havnemyndigheden over aftalens levetid i form af afgifter og tariffer. Med de nye vilkår i aftalen med Mærsk og Bolloré lyder beløbet på under halvdelen – 3,9 mia. dollars.

Mærsk og Bolloré har også fået store skattefordele, og de ghanesiske havnemyndigheders ejerandel i Mærsk og Bollorés fælles selskab blev udvandet fra 30 pct. til 15 pct. »under meget mistænkelige forhold,« skriver komitéen.

Rapporten hverken fremfører eller dokumenterer, at der skulle være foregået noget kriminelt i forbindelse med aftalen. Men ifølge komitéen er de dokumenter, der ligger til grund for aftalen med Mærsk og Bolloré, udformet sådan, at de »hverken repræsenterer de oprindelige intentioner med engagementerne eller afspejler ærlig forretningsetik«.

Vi er (...) stærkt uenige i påstanden om, at MPS/GPHA kontrakten er skadelig for Ghana. Tværtimod skaber terminalen betydelige betalinger og infrastruktur for landet.

Marko Mihajić, presseansvarlig, APM Terminals

I et skriftligt svar til Finans afviser Mærsk, at kontrakten skulle være skadelig for Ghana. Ghana modtager en del af de indtægter, MPS får, understreger rederikoncernen. Desuden investerer Mærsk og Bolloré milliarder af kroner i den nye havn, hvilket ikke var tilfældet med den gamle koncessionsaftale. Og når koncessionen udløber, vil havnen blive overdraget til de ghanesiske myndigheder.

»Vi er derfor stærkt uenige i påstanden om, at MPS/GPHA-kontrakten er skadelig for Ghana. Tværtimod skaber terminalen betydelige betalinger og infrastruktur for landet, som er til direkte fordel for både GPHA og regeringen,« skriver APM Terminals presseansvarlige, Marko Mihajić, i en e-mail.

Efter at rapporten er dukket op, har anti-korruptionsorganisationen Ghana Anti-Corruption Coalition haft et møde med den ghanesiske regering, og organisationen har bedt om yderligere information.

»For mig lader det til, at de mennesker, der har lavet denne aftale, er mere interesserede i, hvad de selv får ud af aftalen, end hvad nationen får ud af aftalen,« siger Ghana Anti-Corruption Coalitions programdirektør, Bright Sowu.

Christian Bjørnskov, som er professor i økonomi ved Aarhus Universitet, påpeger, at særligt forløbet omkring udbuddet rejser spørgsmål.

»Hvorfor stopper man en udbudsrunde på den måde uden at give nogen særlige informationer? Det er mistænkeligt,« siger Christian Bjørnskov, der har forsket i politisk økonomi og udvikling.

Til gengæld kan der være en række forskellige motiver til overhovedet at have udarbejdet rapporten, understreger han.

»Vi ved ikke, om myndighederne reagerer på et problem, eller om myndighederne prøver at genåbne en afsluttet forhandling for at presse mere ud af modparten,« siger Christian Bjørnskov.

Ifølge Mærsk gennemgik lokale, juridiske rådgivere tildelingen af kontrakten til MPS.

»Denne rådgivning bekræftede fuld overholdelse af lokale love,« oplyser Marko Mihajić.

Mærsk oplyser, at myndighedernes ejerandel i MPS er blevet bragt op på 30 pct. igen, og at de samlede økonomiske fordele for Ghana fra havnen langt vil overstige de tab, som den fortrolige rapport oplister.

Bolloré Group fremhæver, at havneprojektet har skabt titusindvis af arbejdspladser i Ghana, og at Bolloré og Mærsk har overtaget både risiko og milliardinvesteringer, som staten ellers selv skulle have stået for.

»Takket være dette offentligt-private samarbejde har konsortiet med APM Terminals og Bolloré finansieret en moderne, konkurrencedygtig infrastruktur på linje med de bedste, internationale standarder, som det udnytter sammen med GPHA,« skriver Bolloré Group i et skriftligt svar til Finans.

Ifølge Mærsk er der i øjeblikket forhandlinger med myndighederne om at justere betingelserne i aftalen vedrørende Mærsk og Bollorés rettigheder til at håndtere containere i Tema.

»Disse forhandlinger fokuserer primært på GPHA’s ønske om at ophæve den aftalte eksklusivitet, hvilket vil give GPHA mulighed for at håndtere en vis mængde containerfragt,« skriver Marko Mihajić.

Hverken GPHA eller det ghanesiske transportministerium har reageret på Finans’ henvendelser.

Læs også