Serier

Mærsk og rivalerne styrer mod at tjene mere i år end de seneste 10 år - tilsammen

Containerrederiernes historiske indtjening blegner i forhold til, hvordan pengene i øjeblikket fosser ned i kassen. Nye forhindringer i de allerede overbebyrdede logistikkæder skubber yderligere til indtjeningsbonanzaen.

Logistikkaos

Der er fart over feltet i shippingsektoren, og det på et niveau, som den notorisk pressede industri aldrig har oplevet før.

Massiv efterspørgsel efter varer samt flaskehalse og mangel på containere har sendt fragtraterne op i rekordniveauer, og det smører et hidtil uset tykt lag ekstra profit på rederiernes bundlinje.

Ifølge tal fra analyse- og konsulentselskabet Sea Intelligence tjente både Mærsk og hver enkelt af konkurrenterne i første kvartal i år mere på driften af containerrederi-forretningen, end de gjorde i samtlige første kvartaler de seneste 10 år - tilsammen.

Hvis de nuværende udfordringer på fragtmarkedet fortsætter, kan udviklingen meget vel komme til at gælde for hele 2021.

Mærsks indtjening
  • Ifølge gennemsnittet af analytikerestimaterne står A.P. Møller-Mærsk til at tjene 7,57 mia. dollars på driften efter af- og nedskrivninger (ebit) i 2021, og heraf kommer langt det meste fra containerrederi-forretningen. Det er tæt på dobbelt så meget som året før og over fire gange så meget som i 2019.

  • Man skal tilbage til 2013 for at se et lignende driftsresultat, og her stammer størstedelen af indtjeningen fra den olieforretning, som konglomeratet solgte fra i 2018.

  • Sea Intelligences analyse sammenligner udelukkende containerederi-forretningen og ser altså bort fra Mærsks og rivalernes indtjening fra eksempelvis olie- og havneaktiviteter.

»Det er tydeligt, at tendensen fra 1. kvartal står til at fortsætte et godt stykke ind i dette år, også i 3. kvartal. Så ja, sammenligningsgrundlaget er ret lavt [for de seneste 10 år, red.], så man kan formentlig forvente tilsvarende utrolige tal,« siger Jørgen Lian, analytiker i DNB Bank, om de kommende kvartaler.

Shippingindustrien har det seneste årti kæmpet for at sejle overskud hjem, og marginerne har som oftest været papirtynde, hvis ikke negative.

Coronakrisen har imidlertid kastet transportmarkedet ud i en kaotiske tilstand, og det lukrerer containerrederierne på. De 11 største rederier, der oplyser deres nøgletal, leverede samlet set et driftsresultat efter af- og nedskrivninger (ebit) på lige over 100 mia. kr. i 1. kvartal 2021 for deres rederiaktiviteter.

Kimen til kaosset blev lagt i marts sidste år, da virussen lukkede Kinas produktion ned. Det har gjort det svært at indhente efterspørgslen, da de karantæneramte vestlige forbrugere et par måneder senere bestilte store mængder af alt fra kaffemaskiner, motionscykler og elektronik.

Vestens forbrugere har det seneste år ikke tabt forbrugslysten, og de er fortsat med at købe materielle goder til hjemmet, og det har overophedet logistikkæderne. Systemet er tilpasset et vist niveau af varer, og forstyrrelser ét sted i logistikkæderne forplanter sig og fører til flere og værre forsinkelser og flaskehalse.

Senest har et virusudbrud i den vigtige kinesiske Yantian-havn sendt rystelser igennem transportmarkedet.

»Det unormale er pludselig blevet det normale,« siger Peter Sand, chefanalytiker fra shippinginteresseorganisationen Bimco.

Om rederiernes driftsindtjening munder ud i mere i 2021 end i de seneste 10 år, afhænger helt af, hvornår situationen på fragtmarkederne forbedres. Stor volatilitet gør det generelt svært at spå om op- og nedture i shipppingsektoren, selvom udviklingen indtil videre har været helt uden fortilfælde.

»1. kvartal har været helt fænomenal for rederierne, når man ser på driften. Andet kvartal bliver med statsgaranti mindst lige så god for dem. Hvad angår tredje og fjerde kvartal ser det også meget godt ud, men det afhænger lidt af, hvor længe krisen varer,« siger Alan Murphy, direktør og stifter af Sea Intelligence.

At 1. kvartal i år kan udkonkurrere tallene fra de seneste 10 første kvartaler tilsammen, siger i allerhøjeste grad noget om, hvor elendig shippingindustrien har været til at tjene penge på at fragte containere, mener Peter Sand.

»Shippingindustrien har ikke været profitabel i 10 år. Nu er den massivt profitabelt, men der kommer selvfølgelig også et tidspunkt på den anden side, hvor tingene bliver normaliseret igen.«

Læs også