Aarhusianske iværksættere får millioninvestering fra kapitalfond
Makkerparret Martin Navne og Kristoffer Degn har netop landet en af Danmarks største pre-seed-finansieringer. Og det selv om deres virksomhed Custimy.io kun har eksisteret i knap 10 måneder.
Man skulle tro, at det var svært at hive de store investeringer i land, når man er en ung startup-virksomhed, der kun har eksisteret i 10 måneder. Men hvis det er en regel, så er det aarhusianske makkerpar Kristoffer Degn og Martin Navne undtagelsen, der bekræfter den.
Deres virksomhed, Custimy.io, har nemlig netop hevet en af de største pre-seed-finanseringer i Danmark hjem - 5 mio. kr. - til trods for at den ikke engang er et år gammel. Investeringen kommer fra den danske kapitalfond Preseed Ventures, som er kendt for sine store investeringer i danske startups.
Kristoffer Degn er medstifter af og CCO i Custimy.io. Han griner, når han bliver bedt om at forklare, hvad virksomheden laver på en måde, så alle kan forstå det. Måske det i virkeligheden ikke er så simpelt. Men han giver det et skud alligevel.
»Kort fortalt har vi udviklet en software, der samler data fra en masse forskellige kilder, renser det og analyserer det for webshops,« siger han.
Søgte ikke investorer
Han og Martin Navne, der i dag er adm. direktør, startede Custimy.io i juli 2020 med et ønske om at lave et software til små og mellemstore webshops, der kunne samle data ind og få styr på det. Og det er lykkedes ganske pænt. Faktisk så pænt, at de har været i dialog med flere forskellige interesserede investorer allerede.
»Vi har snakket med rigtig, rigtig, rigtig mange kapitalfonde – nogle af verdens største – men på det tidspunkt ledte vi ikke rigtig efter investeringer,« fortæller Kristoffer Degn.
Det ændrede sig imidlertid for kort tid siden. Eller også havde Preseed Ventures bare bedre overtalelsesevner. I hvert fald har den store kapitalfond nu indgået et samarbejde med Custimy.io, der har indbragt den unge startup 5 mio. kr.
En investering, som absolut giver blod på tanden hos stifterne.
»Det er klart, at den her investering bekræfter, hvad vi selv har sagt hele tiden. Vi har potentialet til virkelig at gøre en forskel inden for marketing. Preseed Ventures’ tro på os forpligter, og vi skal knokle endnu hårdere nu for at forløse vores potentiale,« siger Kristoffer Degn.
Går efter milliarden
Preseed Ventures er en stor dansk kapitalfond, som er ejet af Danmarks Tekniske Universitet, DTU, og som har god erfaring med at investere i danske startups som f.eks. Trustpilot, Lunar og Vivino.
Også her ser man frem til samarbejdet med Custimy.io.
»Hos Preseed Ventures investerer vi først og fremmest i mennesker og teamet. Holdet bag Custimy.io, kombineret med hvor langt de allerede er, trods deres korte levealder, gjorde, at det var en nem beslutning for os. Der er rige muligheder for at skabe noget stort her,« siger Anders Bach Waagstein, investeringsdirektør i Preseed Ventures, i en pressemeddelelse om investeringen.
Og hvad skal de 5 mio. kr. bruges på?
»Det er et godt spørgsmål,« griner Kristoffer Degn og fortsætter:
»Vi har brugt de seneste ni måneder på at bygge det her software, og nu er vi kommet til det punkt, hvor produktet for alvor skal skubbes på markedet. Den her investering skal polstre os til det.«
Hvad er målet for fremtiden så?
»Vi drømmer meget stort. Mit og Martins mål fra starten af har hele tiden været at lave en unicorn-forretning på fem-syv år. Så altså en værdiansættelse på 1 mia. dollars.«
Tunge navne om bord
Og det mål skal ikke nås alene, men med hjælp. Ikke nok med, at Custimy.io nu har fået den tunge kapitalfond med om bord, så fortæller Kristoffer Degn nemlig i samme ombæring, at man også har hevet et par stærke profiler fra branchen ind til at hjælpe med at løfte firmaet til et højere niveau.
Blandt andet er Mikkel Salling, adm. direktør i Firtal Group, trådt ind som bestyrelsesformand i Custimy.io. Han spår en lys fremtid for det aarhusianske makkerpar.
»Jeg er imponeret over, hvor hurtigt Kristoffer og Martin har taget Custimy.io til dette niveau, og jeg er overbevist om, at de kan være afgørende for at få små og mellemstore virksomheder med på digitaliseringsbølgen gennem deres CDP (customer data platform, red.). Custimy.io har absolut potentiale til at kunne ændre måden, hvorpå vi driver e-commerce i dag,« siger Mikkel Salling.
Ud over den erfarne bestyrelsesformand har Custimy.io også fået to rådgivere med på holdet. Den ene er Robin Daniels, der aktuelt er markedsføringschef hos Matterport, og som har hjulpet virksomheder som Linkedin, Salesforce og Wework tidligere. Den anden er Mark Medum Bundgaard fra softwarevirksomheden Toit.