Serier

Old Irish Pub forlader flere byer: Vil satse på større fester og bedre placeringer

Ifølge direktøren er forventningen, at de nye placeringer kan tredoble barkædens omsætning og på sigt håber han at kunne sprede konceptet globalt via franchisetagere.

Corona rammer verden
Old Irish Pub har i dag barer i Danmark, Norge, Finland og Holland. På sigt vil kæden sprede sig til endnu flere lande. Arkivfoto: Kasper Heden Andersen

Den familieejede barkæde Old Irish Pub, der på nuværende tidspunkt har omkring 22 barer i hele Danmark, har besluttet at opsige eller sælge fire af kædens barer.

Old Irish Pub
  • Barkæden er stiftet og ejet af brødrene Peder og Kristian Blak
  • Old Irish Pub har 22 barer i Danmark
  • Fire af dem vil indenfor den kommende tid blive opsagt eller solgt
  • I stedet vil kæden fokusere på større barer med bedre placeringer
  • I den forbindelse åbner Old Irish Pub nye barer i Odense, Aarhus og København
  • Coronakrisen sendte sidste år kæden i sit første underskud
  • Det lød på 15,8 mio. kr.

Det sker for at give plads til en fornyet strategi, der skal flytte kædens fokus fra danske provinsbyer til større byer med bedre placeringer og flere gæster.

»Coronakrisen har givet os nye muligheder. Der er dukket en masse spændende placeringer op, som ikke var kommet, hvis ikke andre aktører havde været så udfordret på driften, at de i sidste ende måttet opgive. Vi køber ikke på toppen, men overtager, når andre drejer nøglen om. Det er selvfølgelig ærgerligt, men i krisetider vil der altid være nogen, som lukrerer på situationen og udnytter potentialet,« siger direktør Peder Blak, der ejer og driver barkæden med sin tvillingebror, Kristian Blak.

I første omgang lukker Old Irish Pub sine barer i Lyngby, Helsingør, Slagelse og Esbjerg.

Fremadrettet vil den danske barkæde nemlig udelukkende jagte lokaler på 600-1.500 kvm.

Det skal gøre det muligt for Old Irish Pub at tiltrække endnu flere gæster, fordi de større lokaler gør det muligt for kæden at afholde specialevents, livemusik, storskærmsarrangementer osv. Tiltag, der ifølge Peder Blak er nødvendige for at tiltrække det »modne publikum«, som barkæden henvender sig til.

Derfor åbner Old Irish Pub den kommende tid nye og større barer i Odense, Aarhus og København.

Som det ser ud nu, forventer Peder Blak, at kæden har den første nye bar klar til efteråret, mens de resterende to forventes at slå dørene op i det nye år.

»Med de nye placeringer forventer vi at kunne tredoble omsætningen og holde endnu bedre fester for vores gæster. Vi vil gerne sprede vores koncept til så mange som muligt, og det gør vi bedst ved få volumen op og fokusere vores kræfter de rigtige steder,« siger han.

Han understreger, at Old Irish Pub fortsat vil være en landsdækkende kæde.

»Vi kan sagtens konkurrere med de mindre barer og pubs i provinsbyerne, men der skal være en tilpas stor lagkage til, at der kan drives en god forretning. Derfor satser vi nu på bedre og større placeringer i de store byer, som vi har haft succes med de seneste fem år. Old Irish Pub-konceptet er unikt og skal skille sig ud. Det kan vi gøre ved at fokusere på de muligheder, som større og bedre placeringer giver,« siger direktøren.

Det øgede fokus på storbyerne kommer ovenpå, at Old Irish Pub i 2020 havde sit første underskud nogensinde. Det lød på 15,8 mio. kr. Alligevel satsede kæden stort og gik ind i Holland, hvilket ifølge Peder Blak var planlagt, inden pandemien tog pusten ud af branchen.

Også fremadrettet vil Old Irish Pub fokusere på at købe op udenfor landets grænser. Indenfor en årrække forventer barkoncernen at gå ind i yderligere to lande.

Hvilke lande der bliver de næste, vil Peder Blak endnu ikke fortælle. Han løfter dog sløret for, hvordan kæden skal sprede sig globalt de kommende fem år:

»Om fem år forventer vi at have 80-90 barer i ti forskellige markeder, som er 100 pct. ejet af os. Samtidig arbejder vi også nu på at forberede markeder til en franchisemodel, som kan sparke til de områder, som vi ikke selv som organisation kan nå. Det er en del af vores DNA at udvikle forretningen, og derfor kommer vi heller aldrig til at stoppe og sige, at vi har det, vi skal bruge,« siger Peder Blak.

På nuværende tidspunkt har Old Irish barer i Danmark, Norge, Finland og Holland.

Forventningen er, at selskabet årligt kan vækste med 15-20 pct. og åbne otte nye barer.

Om to år forventer Peder Blak at hente 75 pct. af omsætningen udenfor Danmark.

Læs også