Erhverv

Verdens forsyningskæder har fået et nyt hak i tuden

Verdens tredjestørste havn tvunget til at lukke delvist ned efter et coronaudbrud.

Et udbrud af corona i havnen Ningbo-Zhoushan i det østlige Kina lægger yderligere pres på verdens forsyningskæder.  Foto: Mark Lennihan/AP

Verdens vigtigste forsyningslinjer er hårdt presset efter oversvømmelser, Suez-kanalen samt mangel på containere og komponenter.

Nu er der stødt endnu et problem til, da verdens tredjestørste industrihavn, Ningbo-Zhoushanha i Kina, har været nødt til at lukke delvist ned på grund af et udbrud af corona, skriver BBC.

Ningbo-Zhoushan, der ligger i det østlige Kina, overgås i travlhed kun af Shanghai og Singapore.

Hvis terminalen forbliver lukket i længere tid, vil det kunne have en betydning for hele verdensøkonomien. Havnen ligger ved byen Ningbo, og myndighederne har også suspenderet alle flyvninger mellem Ningbo og Beijing.

Lukningen kan både påvirke levering af varer ind og ud af Kina og sende fragtraterne yderligere i vejret.

Havnen har været nødt til at lukke en af sine terminaler, og det reducerer havnens kapacitet med omkring en fjerdedel.

Havnens delvise nedlukning kommer på et tidspunkt, hvor der er ekstra meget brug for kapacitet. Det er i andet halvår, at virksomheder i Europa og Nordamerika forbereder sig på en stigning i salget op til jul og andre helligdage.

Dette er den anden coronavirus-relaterede lukning, der rammer en kinesisk havn i de seneste måneder, efter at Yantian i Shenzhen var lukket i flere uger fra slutningen af maj.

Jason Chiang fra Ocean Shipping Consultants fortæller BBC’s Asia Business Report, at den globale shippingindustri sandsynligvis vil mærke virkningen af pandemien i flere måneder.

»Vi forventer ikke at se nogen ny skibskapacitet før om et par år. Så alt mellem nu og to år vil afhænge af, hvordan pandemien udspiller sig,” sagde han.

Læs også