Erhverv

Leasingkunder skal fremvise en straffeattest for at få bilnøgler udleveret

Justitsminister Nick Hækkerup (S) vil åbne for, at leasingselskaber kan se kunders straffeattest som et værn mod potentielle vanvidsbilister. Leasingbranchen er ikke begejstret.

Den 31. marts trådte nye regler mod vanvidsbilister i kraft. Frem til den 1. august har politiet beslaglagt 428 køretøjer. Collage: JP.

Leasingselskaber skal have adgang til kunders straffeattest i kampen for at undgå at lease en bil ud til en potentiel vanvidsbilist.

Vanvidskørsel
  • Siden den 31. marts har politiet været pålagt at konfiskere biler brugt til vanvidskørsel også i situationer, hvor bilen ikke er ført af ejeren.
  • Vanvidskørsel gælder f.eks., hvis føreren har været skyld i uagtsomt manddrab under skærpede omstændigheder, har udvist særlig hensynsløs kørsel, har kørt mere end 100 pct. for stærkt ved kørsel over 100 km/t, har kørt med over 200 km/t eller har kørt med en promille over 2,0.
  • Ifølge Rigspolitiet er der pr. 1. august blevet beslaglagt 428 køretøjer under de nye regler mod vanvidskørsel.
  • Mens politiet beslaglægger køretøjet, er det op til retten at afgøre, om f.eks. en bil skal konfiskeres for at blive solgt på auktion.
  • I givet fald tilfalder pengene statskassen, mens ejeren selv må inddrive det tabte hos føreren af bilen.

Forårets ændring af færdselsloven i kampen mod vanvidsbilister betyder, at leasingselskaber i dag risikerer at få biler konfiskeret og solgt på auktion, fordi kunder har kørt påvirket eller med al for høj fart.

Derfor er justitsminister Nick Hækkerup (S) klar til at ændre reglerne om udlevering af straffeattester som en hjælp til leasingselskaberne, der igen og igen har langet ud efter de nye konfiskationsregler.

Men løsningen er ikke at få adgang til kunders straffeattest, fastslår interesseorganisationen Finans & Leasing og peger på, at der typisk går lang tid fra en forseelse finder sted, til at der falder dom i sagen.

»Derfor vil vi ikke kunne se det på straffeattesten, hvis vanvidsbilisten ugen efter forsøger at lease en bil,« siger direktør Christian Brandt i et indlæg på LinkedIn.

Men ved en sag om vanvidskørsel inddrager politiet administrativt kørekortet, mens sagen afventer at komme for retten. Derfor er kørekortregistret et langt bedre værktøj i forsøget på styre udenom potentielle vanvidsbilister, lyder det.

»Det ville vi kunne, hvis vi i stedet havde adgang til at se, om kørekortet var inddraget. Det bliver det nemlig med det samme, når man bliver stoppet af politiet for at køre vanvittigt. Og det vil ret hurtigt fremgå af politiets register,« siger Christian Brandt.

Synspunktet fremgår også af et høringssvar, som Finans & Leasing netop har sendt til Justitsministeriet i sagen.

Her fremgår det også, at fremvisning af en straffeattest kan være grænseoverskridende for leasingkunder, da den kan indeholde forhold, som intet har at gøre med færdselsforseelser og faren for vanvidskørsel.

Samtidig vil brugen af straffeattester ved leasingaftaler koste samfundet dyrt. Alene i 2020 blev der indgået knap 124.000 leasingaftaler, der ville have involveret en straffeattest, som reglerne er tænkt skruet sammen fremadrettet, advarer Finans & Leasing.

Derfor er løsningen adgang til kørekortregisteret og gerne kombineret med en licensordning for leasingselskaber, så der luges ud i eventuelle brodne kar blandt de hundredvis af selskaber, som i dag er aktive på leasingmarkedet, siger Christian Brandt.

Ifølge Rigspolitiet var der frem til den 1. august beslaglagt i alt 428 køretøjer under reglerne om vanvidsbilisme. Det svarer til, at der gennemsnitlig beslaglægges 3-4 køretøjer - fortrinsvis biler - hver eneste dag.

Læs også