Dansk møbelproducent leverer største overskud nogensinde

Familievirksomheden Montana Furnitures er gået markant frem i seneste regnskabsperiode. Ifølge direktør og designer Joakim Lassen skyldes det bl.a., at selskabet er blevet bedre til at skabe opmærksomhed om sine produkter.

Joakim Lassen er designer og direktør for den danske møbelvirksomhed Montana Furniture, der blev stiftet i 1982. Foto: PR

Det er svært at få armene ned hos den familieejede møbelvirksomhed Montana Furniture i Haarby på Fyn.

Selskabet har nemlig haft det, som direktør og hovedaktionær Joakim Lasssen kalder for et »jubel-år« og leveret sit bedste resultat nogensinde. Det sker til trods for, at coronakrisen i store dele af regnskabsperioden fortsat har truet virksomheden verden over.

Alligevel viser et nyt regnskab, at det er lykkedes Montana Furniture at lande et overskud, der er mere end syv gange så stort som samme periode året forinden. Samtidig har selskabet løftet sin omsætning og åbnet for nye typer af forhandlere og slutkunder.

»Jeg er afsindig glad for resultatet. Især fordi fremgangen bunder i vores strategitiltag og ikke kun coronakrisen. Vi har fået 75 nye forhandlere i perioden og forbedret omsætningen med 25-30 pct. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi har haft svært ved det de seneste 10 år,« siger Joakim Lassen.

Montana Furniture omsatte i det skæve regnskabsår 2020/2021 for knap 300 mio. kr., hvilket sikrede selskabet et overskud efter skat på 37 mio. kr.

I samme periode året inden lød overskuddet på 4,7 mio. kr., og derved har selskabet forbedret resultatet med mere end 30 mio. kr. efter skat.

Den massive fremgang skal ifølge Joakim Lassen findes i, at møbelproducenten som en del af en ny digital strategi er blevet bedre til at skabe synlighed om sine produkter. Samtidig har coronakrisen og et øget kontraktsalg været med til at sætte gang i salget.

»Vi var klædt på til at håndtere den øgede interesse for indretning under coronakrisen. Vi har vores egen produktion i Haarby, og det har været en fordel, fordi vi kunne skrue op for produktionen, selvom verden lukkede ned. Samtidig realiserede vi vores digitale strategi og udviklede nye produkter,« siger han.

Fremadrettet forventer direktøren, at Montana Furniture fortsætter væksten.

»Vi er optimistiske, men jeg tror ikke, at vi får samme jubel-år, selvom vi forventer et fornuftigt resultat og omsætning. Vi skal fortsætte strategien og blive endnu stærkere digitalt, men jeg vil ikke spå om resultatet,« siger han.

Montana Furniture købte tidligere i år møbelvirksomheden Engelbrechts. Ifølge selskabet er integrationen af Engelbrechts i fuld gang og forventes færdig med udgangen af næste regnskabsperiode.

Læs også