Erhverv

Dansk og svensk millionstøtte til Postnord er i strid med EU-regler

I alt 486 mio. kr. som Postnord har modtaget i kapitaltilførelser fra Danmark og Sverige er imod EU's regler om statsstøtte, fastslår EU-Kommissionen fredag. De skal nu betales tilbage til staterne.

Arkivfoto.

Postnord er havnet i noget af en kattepine efter EU-kommissionen har afgjort, at de i alt 486 mio. kr., som virksomheden har fået i kapitaltilførsel fra Danmark og Sverige, er imod reglerne.

Det fastslår EU-kommissionen i en pressemeddelelse fredag eftermiddag.

Danmark og Sverige aftalte i 2017 at yde økonomisk hjælp til Postnord gennem kapitaltilførsler på knap en halv mia. kr., men det har imidlertid været et brud på EU’s regler om statsstøtte.

Landene skal derfor nu kræve det trecifrede millionbeløb tilbage, lyder det fra Kommissionen.

Transportminister Benny Engelbrecht kalder beslutningen for »skuffende.«

»Vi har selvfølgelig haft en anden vurdering, og jeg vil nu studere præmisserne for afgørelsen nærmere,« siger han i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen af kapitaltilførslerne startede i juni 2019 efter Kommissionen havde modtaget en klage fra Brancheorganisationen for dansk vejgodstransport, ITD, som mente at den dansk/svenske støtte var ulovlig.

Nu er dommen så faldet, og Danmark kan se frem til at få sine i alt 195 mio. kr. retur, ligesom Sverige kan sine 291 mio. kr.

»Med den afgørelse, der er blevet truffet i dag, hjælper vi med at sikre lige konkurrencevilkår på det danske og det svenske marked for posttjenester, samtidig med, at Post Danmark får mulighed for at omstille sig til en stadig mere digital fremtid,« lyder det fra Margrethe Vestager, der er ledende næstformand i EU-kommissionen.

Undersøgelsen af støtten kom imidlertid ikke som en overraskelse for Postnord, fortalte selskabet tidligere på året.

»EU’s undersøgelse var allerede varslet for flere måneder siden af Transportministeren, så det er der ikke noget overraskende i. Vi bidrager gerne til undersøgelsen, og har en klar forventning om, at Kommissionen efter undersøgelsen vil sige OK til den betaling, vi modtager for at løfte befordringspligten på vegne af staten,« skrev Postnord til Finans tilbage i juli.

Transportministeriet understreger, at man nu vil nærlæse afgørelsen og drøfte sagen med Sverige inden man beslutter sig for, hvordan man vil fortsætte.

Læs også