BREAKING

Startup-virksomheden Custimy bliver eneste danske virksomhed i nyt Facebook-program

Den danske tech-startup Custimy er blot ét år gammel og er allerede godt på vej til at gøre sig bemærket i resten af verden - bl.a. gennem et nyt samarbejde med Facebook.

Kristoffer Degn (th) og Martin Navne (tv) startede Custimy i midten af 2020. Foto: Søren Vendelbo

Tidligere på året gjorde den unge software-startup Custimy sig positivt bemærket, da den landede en af Danmarks største pre-seed-finansieringer nogensinde.

Nu - knap et år efter sin grundlæggelse - er virksomheden blevet optaget i nyt Facebook-program.

Programmet, som afvikles i samarbejde med Facebook, giver Custimy mulighed for at give sit besyv med, når der skal diskuteres, hvordan små og mellemstore virksomheder (også kaldet SMV’er, red.) kan få bedre muligheder for markedsføring på netop Facebook. Noget som Custimy ser store muligheder i.

»Vores kunder er SMV’er, så det her giver os mulighed for at hjælpe vores kunder med at være lidt mere strategiske omkring, hvor de lægger deres marketingkroner og kunne konkurrere bedre med større virksomheder bl.a. på sociale medier,« siger Martin Navne, adm. direktør og medstifter af Custimy.

Ifølge ham er det også på tide, at Facebook tager ansvar for de mindre virksomheder, der gerne vil bruge platformen.

»Da jeg tilbage i juni pitchede Custimy til Facebook, var jeg meget ærlig omkring, hvor jeg synes, at de træder forkert. I mange år har der manglet gennemsigtighed for virksomheder, der markedsførte sig på Facebook. Facebook beholdte i princippet al data for sig selv uden at give noget tilbage ,« tilføjer han.

Ud over at Custimy forhåbentlig kan få lov at være med til at præge Facebooks forhold til SMV’er fremadrettet, så betyder optagelsen i programmet også en øget opmærksomhed, forklarer Martin Navne.

»Ud af de 60 virksomheder, der er med, er vi det eneste danske, så det er vi jo ret stolte af. Når en virksomhed som Facebook på den måde blåstempler én både nationalt og internationalt, så er det jo noget, der skabe røre i vandende, « siger han.

Custimy blev stiftet i 2020 af makkeparret Martin Navne og Kristoffer Degn med et mål om at skabe et værktøj, der skulle gøre analyse af kundedata lettere for bl.a. SMV’er.

»Kort fortalt har vi udviklet en software, der samler data fra en masse forskellige kilder, renser det og analyserer det for webshops,« fortalte medstifter og COO, Kristoffer Degn, dengang om virksomheden.

Allerede fra start oplevede makkerparret stor interesse for Custimy. De fik henvendelser fra flere større kapitalfonde og investorer, men afviste i første omgang dem alle, fordi de dengang ikke ledte efter investeringer.

Sådan var det i hvert fald indtil den danske kapitalfond Preseed Ventures, der bl.a. er kendt for at investere i danske startups som f.eks. Lunar, Vivino og Trustpilot, for få måneder siden tilbød virksomheden 5 mio. kr. i pre-seed-finansiering.

Custimy er aktuelt værdisat til mere end 100 mio. kr. Drømmen er at nå en værdiansættelse på 1 mia. kr. på fem til syv år, lyder det fra makkerparret.

Læs også