Erhverv

Danske Bank kæmpede med teknikken - MobilePay var nede i flere timer

Ifølge banken var problemerne sent onsdag fortsat ikke løst. Driften var dog »stille og rolig på vej tilbage til normalen«.

Danske Bank står bag MobilePay. Arkivfoto: Jens Dresling.

Kunder hos landets største bank, Danske Bank, har store dele af onsdag klikket forgæves, hvis de ville overføre penge med flere af Danske Banks betalingsløsninger.

Banken har nemlig været ramt af driftsproblemer, der i flere timer satte bl.a. MobilePay og selskabets mobil- og netbank ud af spil. Ligesom nogle kunder kunne opleve problemer med at bruge deres kort på restauranter og i hæveautomater.

Onsdag kort før kl. 23 er der dog fremgang at spore. Banken skriver på sin Facebook-side, at de digitale services »stille og rolig på vej tilbage til normalen«.

»Vi kan se vores kunder bruger MobilePay, mobil- og netbank, business online og betalingssystemer igen. Vi er rigtig kede af de problemer vores nedbrud har medført,« forsætter meldingen fra Danske Bank.

Problemer begyndte omkring kl. 15 onsdag og fortsatte altså helt frem til kort før kl. 23.

Driftsproblemerne påvirkede Danske Banks banksystemer på tværs af alle de markeder, som banken opererer i, inklusiv MobilePay, mobil- og netbank, business online og betalingssystemer.

Flere gange i løbet af onsdag måtte banken meddele sine kunder, at den ikke havde en tidshorisont for, hvornår de igen overføre penge, tjekke konti og lignende som normalt.

Danske Bank har over 3 mio. kunder både private og erhvervskunder.

Banken opererer i 11 lande og står bag den populære betalingsapp MobilePay. Appen har over 4,3 mio. brugere og over og 190.000 butikker og webshops tilknytttet i Danmark.

Læs også