Serier

Små virksomheder er de store tabere i fragtkaos: Nu begynder flere at sende regningen videre

De små virksomheder føler sig glemt af A.P. Møller-Mærsk i det langstrakte logistikkaos. Flere virksomheder føler sig nu tvunget til at hæve sine priser. En af dem er modevirksomheden Danefæ.

Logistikkaos
Nina Warberg Sejersen fra tøjvirksomheden Danefæ, som er hårdt ramt af transportkaos og kritiserer Mærsk for at glemme de små kunder.Foto: Liv Møller Kastrup

Mens A.P. Møller-Mærsk og andre rederier tjener rekordmange penge, så føler mindre danske virksomheder, at de bliver tvunget til at bære den største del af byrden for det langstrakte fragtkaos.

De må både finde sig i højere priser og flere forsinkelser end de store koncerner, som bruger deres størrelse til at forhandle bedre aftaler og komme først i køen.

Det gør virkelig ondt på vores medlemmer, og de oplever det som meget urimeligt

Thomas Klausen, adm. direktør, Dansk Mode & Textil

Derfor ser flere små danske selskaber nu ingen anden udvej end at hæve priserne, lyder det fra flere sider.

»Når vi ser de her rekordregnskaber fra Mærsk, og alle synes, at det er fantastisk, så må jeg bare sige, at det er de små virksomheder og desværre også forbrugerne, som betaler en stor del af regningen,« siger Nina Warberg Sejersen, adm. direktør i modevirksomheden Danefæ, som har betalt op til 800 pct. mere for transport under coronakrisen.

De to erhvervsorganisationer Dansk Mode & Textil og SMV Danmark genkender billedet af et todelt fragtmarked, hvor de små virksomheder bliver nedprioriteret af rederierne, mens de store spillere lander fordelagtige aftaler.

»Det gør virkelig ondt på vores medlemmer, og de oplever det som meget urimeligt. Mange af dem kan ikke blive ved med at sluge omkostningerne. Og så er der kun én til at betale, og det er forbrugerne,« siger Thomas Klausen, adm. direktør i Dansk Mode & Textil.

Det er en eksplosion i efterspørgslen på varer, som har skabt rift om pladsen på skibene og ført til en voldsom stigning i fragtpriserne. Priserne er steget så meget, at Mærsk forventer at tjene over 100 mia. kr. i 2021, hvilket er det største overskud i dansk erhvervshistorie.

Tre årsager til flaskehalse
  • Ekstraordinær høj efterspørgsel på asiatiske varer i USA under pandemien.
  • Mangel på havnearbejdere, lastbilchauffører og lagerplads i USA, men også i Storbritannien og Europa.
  • Nedlukninger af nøglehavne i Kina på grund af udbrud af covid-19.
Kilde: Danmarks Skibskredit & Moody’s.

For at sikre sin forsyning har bl.a. slagterikoncernen Danish Crown og vindmølleproducenten Vestas indgået lange kontrakter med Mærsk.

Omvendt må de små virksomheder fortsat købe fragt fra afgang til afgang via speditører i det såkaldte spotmarked, hvor priserne lige nu er højere, og risikoen for forsinkelser eller aflysninger er større.

»Det er meget utilfredsstillende, men det er et ret monopoliseret marked med få store rederier, så man kan ikke bare lige skifte til en anden leverandør,« siger Jens Kvorning, internationaliseringschef hos SMV Danmark, der repræsenterer ca. 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Foruden højere pris oplever de små kunder også, at deres bookinger bliver skubbet med kort varsel. Selv om de har fået bekræftet en plads, så bliver bookingen udskudt med flere uger samtidigt med, at prisen bliver hævet.

Det skyldes, at rederierne overbooker skibene for at sikre, at de er fyldte i tilfælde af, at kunder aflyser. Og når pladsen er trang, så kommer de store spillere først, lyder det. En praksis, som Dansk Mode & Textil kritiserer.

»En ting er udbud og efterspørgsel, men det er fuldstændigt urimeligt, at man som lille virksomhed kan indgå en aftale med et fragtfirma, og så bliver man alligevel smidt af skibet og får ovenikøbet at vide, at man skal betale mere,« siger adm. direktør Thomas Klausen.

A.P. Møller-Mærsk fortæller, at det er rederiets strategi at fokusere på kunder, som ønsker at indgå længerevarende aftaler, og at det betyder, at nogle kunder vil få sværere ved at få plads på skibene, så længe det nuværende flaskehalse skaber problemer.

»I vores bestræbelser på at forbedre rettidigheden under de nuværende markedsvilkår, hvor efterspørgslen overstiger udbuddet, har vi måttet informere en række kunder om, at vi desværre ikke kan opfylde alle deres behov i 2022,« lyder det i et skriftligt svar.

Mærsk fremhæver dog, at det fortsat er muligt for mindre kunder at booke fragt på Maersk.com og via den digitale løsning Maersk Spot. Koncernen fortæller desuden, at den hele tiden udvikler nye produkter til alle typer af kunder.

Læs også
Top job