Erhverv

Russiske flyselskaber omgår sanktioner: Nu sortlistes selskaberne for brud på sikkerheden

Ifølge EU’s transportkommisær Adina Vălean bryder Rusland bevist internationale sikkerhedsstandarder.

Artiklens øverste billede
De omfattende sanktioner mod Rusland har gjort det svært for luftfartselskaberne at reparere deres fly. Arkivfoto: Finn Frandsen

EU har netop sortlistet 21 russisk-certificerede flyselskaber, inklusive det nationale luftfartsselskab Aeroflot, på grund af ”alvorlige sikkerhedsproblemer”.

Beslutningerne forhindrer selskaberne i at drive luftfart i luftrummet over EU. Det skriver CNN.

Det her argument med sikkerheden er meget plausibelt

Jakob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank

Rusland har forsøgt at undgå sanktioner efter invasionen i Ukraine, som forbyder russiske flyselskaber at operere i luftrummet over EU.

I midten af marts underskrev Vladimir Putin en lov, der tillader landets flyselskaber at beslaglægge europæiske og amerikanske passagerfly, som de hidtil har leaset.

På denne måde kan de russiske selskaber beholde både fly og indenrigsruter i EU. Samtidig gør loven, at udenlandske selskaber får sværere ved at få deres fly tilbage uden den russiske regerings godkendelse.

I forbindelse med udstedelsen af forbuddet udtalte EU’s transportkommisær European Adina Vălean, at Rusland bevist bryder internationale sikkerhedsstandarder.

Selvom Rusland har forsøgt at undgå sanktionerne ved at annektere udenlandske passagerfly, er flyveforbuddet højst sandsynligt ikke en ny form for sanktion fra EU’s side.

»Det her argument med sikkerheden er meget plausibelt,« vurderer Jacob Pedersen, der er Sydbanks aktieanalysechef med indblik i luftfartsindustrien.

De hidtidige sanktioner betyder nemlig, at der ikke længere kommer reservedele til fly over den russiske grænse. Derfor er det svært for de russiske flyselskaber at vedligeholde deres fly:

»Man ved, at russerne ikke har adgang til nye reservedele, men er nødt til at tage brugte dele fra fly, som de parkerer på jorden. Derfor er det logisk, at man kigger på sikkerheden og siger, det her er vi simpelthen nødt til at stoppe,«

Han forklarer, at fly skal tjekkes på daglig basis. Er det ikke muligt, at udbedre slitage på de tilbageholdte fly, er der også en kæmpe sikkerhedsrisiko på dem.

»Selv i fald, at russerne kan få flyene vedligeholdt, så er det jo rigtig, at det her er russiske aktiviteter, og det ønsker vi ikke, « siger Jacob Pedersen.

Som han ser det, er forbuddet noget, man er nødt til at lave fra EU’s side, hvis man skal leve op til sanktionerne og samtidig skal håndhæve de sikkerhedsprotokoller, der er.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.