Erhverv

Mercedes får stort afgiftssmæk af Motorstyrelsen

Tysk bilgigant har øremærket 96,5 mio. kr. til ekstraopkrævning for registreringsafgift fra leasingfidus.

Artiklens øverste billede
Mercedes-Benz Danmark står til at betale en ekstraregning på op mod 100 mio. kr. til Motorstyrelsen, der mener at den tyske bilgigant har betalt alt for lidt for biler importeret til Danmark i perioden 2015 til 2017. Foto: AP

Mercedes-Benz biler, der blev importeret til bemærkelsesværdigt lave priser, gav tilbage i 2016 og 2017 mulighed for gigantfortjenester på salg af let brugte luksusbiler, fordi de lave importpriser dengang medførte tilsvarende lave betalinger af registreringsafgifter til den danske statskasse.

Det afslørede Finans tilbage i 2017 i artikelserien ”Det store afgiftslotteri”. Eksempelvis blev en Mercedes-Benz GLC250 solgt første gang i Danmark til en pris på 470.000 kr. inklusive afgifter for - efter at have kørt 16.000 km - igen at blive sat til salg som brugt for 824.900 kr. i december 2016.

Og det var langt fra en enlig hændelse i en virkelighed, hvor flere hundrede Mercedes-Benz biler, der var registeret i slutningen af 2016, på grund af lave importpriser og et hul i loven kørte rundt på danske veje som leasingbiler uden at betale en krone i afgift.

Nu har Motorstyrelsen ifølge Mercedes-Benz Danmarks eget regnskab for 2021 præsenteret den tyskejede bilimportør for en solid regning for det, der af mange politikere blev opfattet som et forsøg på at stikke penge i egen lomme,. Penge, som burde være indbetalt som afgifter til den danske statskasse. Helt nøjagtigt er importøren af de dyre tyske biler blevet præsenteret for et forslag til en ekstra regning på 96,5 mio. kr. for perioden 2015 til 2017 af Motorstyrelsen, som står for at opkræve registreringsafgifter på vegne af den danske stat.

»Det er korrekt, at vi i vores seneste regnskab har afsat penge til en hensat forpligtelse på baggrund af en henvendelse fra Motorstyrelsen. Vi samarbejder fuldt ud med Motorstyrelsen og har en god og konstruktiv dialog med dem, men da der er tale om en igangværende sag, kan jeg desværre ikke udtale mig omkring detaljerne, før sagen er afsluttet,« lyder det i en skriftlig kommentar fra kommunikationschef Mikkel Lund Nielsen fra Mercedes-Benz Danmark.

Den tyske bilgigant er dog ikke ene om at være blevet præsenteret for en velvoksen regning for at have importeret biler til så lave priser, at det har slået et hul i statskassen i årene op til 2017.

I sidste måned var det Nic. Christiansen Gruppen, der i deres årsregnskab meddelte, at deres datterselskab Hyundai Bilimport for perioden 2016 til 2017 havde fået et afgiftssmæk på 265 mio. kr. fra Motorstyrelsen.

Finans kunne tilbage i 2017 afsløre, at selskabet eksempelvis importerede Hyundai Tucson-personbiler til Danmark til priser på ned til 91.302 kr. inklusive en registreringsafgift til staten på 40.697 kr. Den pris skal ses i forhold til, at selv samme biler med mere end 10.000 kilometer på speedometeret efter at have kørt som leasingbiler efterfølgende blev sat til salg for over 400.000 kr.

Den økonomisk lukrative fidus var mulig på grund af et gigantisk afgiftshul i loven, hvor de billige importerede biler kunne køre deres første periode på dansk asfalt som leasingbiler. Derefter kunne de af branchen sælges som brugte med enorm avance, fordi deres afgift ikke var fastsat efter deres værdi, men i stedet efter den pris, som de var importeret til. Samtidig kunne de i den forudgående leasingperiode - inden salget som brugte - køre rundt på dansk asfalt uden at betale en eneste krone i afgift, da de daværende regler medførte, at en leasingbil kunne få sin fulde indbetalte afgift for leasingperioden retur, hvis den som brugt efter endt leasingperiode havde en salgsværdi, der var lige så høj som udbudsprisen på en tilsvarende ny bil. Og det var der rigtig mange leasingbiler, som havde.

Efter afsløringerne lappede et enigt folketing hullet i loven med en hel ny lov for beregning af registreringsafgifter rettet særligt mod leasingbiler. Ifølge beregninger fra Skatteministeriet har stramningerne i perioden 2018 til 2020 øget statens indtægter fra registreringsafgifter med 2 mia. kr.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.