Erhverv

Det amerikanske bilfirma Rivian mister over 10 mia. kr. på tre måneder

Det koster abnorme beløb at starte produktion af biler. Det må amerikanske Rivian erkende.

Artiklens øverste billede
Den nye elektriske pickup-truck fra det amerikanske elbilfirma Rivian med firmaets karakteriske vertikale forlygter. Foto: Rivian

Det kan være en dyr fornøjelse at starte nyt firma op, og man skal have is i maven, når investeringen skal tjenes hjem.

Det gælder ikke mindst i bilindustrien, skriver CNN Business.

Det er det amerikanske elbilsfirma Rivian et godt eksmpel på. Firmaet, der producerer elbiler, har specialiseret sig i at bygge bilerne på en platform, der ikke bare skal understøtte firmaets egne modeller, men også bruges af andre bilproducenter fremadrettet.

Men at bygge og konstruere nye højteknologiske produkter er dyrt. Således viser de seneste tal fra selskabet, at det har tabt astronomiske 1,5 mia. dollars eller knap 11 mia. danske kroner i andet kvartal af året.

Det svarer til et tab på omkring 121 mio. kr. Hver dag.

Noget der burde få de fleste topchefer til at kigge nervøst på regnskaberne og på sin bestyrelse. Men det behøver Rivian ikke nødvendigvis, lyder det fra flere eksperter, som CNN Business har talt med.

Ifølge den Conneticut-baserede professor Richard Langlois er det ikke unormalt, at virksomheder, der introducerer ny teknologi,  har massive tab på investeringer, forskning og opstart generelt.
 
»Det er ikke unormalt, at man ser kæmpe tab i opbygningsfasen,« lyder det fra Langlois.

Og Rivian, der blev grundlagt i 2009,  har da også massive muskler i ryggen. Således ejer Amazon f.eks. 18 pct. af virksomheden, og også Ford er en vigtig investor, ifølge CNN Business.

Rivians hovedkonkurrent Tesla var det første amerikanske mærke til at introducere et nyt amerikansk bilmærke og masseproducere biler, siden Chrysler introducerede sine første modeller tilbage i 1920'erne. Og også Tesla med Elon Musk for bordenden led voldsomme tab de første produktionsår. Siden er der kommet grønne tal på bundlinjen.

Nu følger Rivian i konkurrentens spor og kan allerede nu kigge med en vis sindsro på ordrebogen. Således har medejeren Amazon, ifølge CNN Business, allerede forudbestilt 100.000 modeller af Rivians elbiler, samtidig med at Ford har postet 500 millioner dollars i virksomheden.

Det har dog langt fra kun været medvind, der har præget Rivians rejse. Fyringsrunder og lukninger har været nogle af effekterne af den seneste inflation og mangel på komponenter, lyder det ifølge CNN fra selskabet selv.

Men når alt kommer til alt er der fortsat ingen advarsellamper, der blinker, trods de ekstremt høje udgifter og tab. Sådan lyder konklusionen til CNN fra James P. Womack, der er forsker og fellow ved MIT Mobility og forfatter til en bog om netop produktion af biler.

Rivian planlægger at åbne en ny fabrik i Georgia til en værdi af 5 mia. dollars eller godt 36 mia. kr. Selskabets forhåbning er, at fabrikken vil være i stand til at producere op mod 400.000 biler om året.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.