Erhverv

Coop dropper hjemmelevering: Her er udfordringerne i markedet

Det tager sin tid at vænne danskerne til at købe dagligvarer med hjemmelevering på nettet, men en ekspert i detailhandel tror på konceptet.

Artiklens øverste billede
I årevis har der været kamp om markedsandelene inden for hjemmelevering af dagligvarer købt online. Coop stopper nu sit koncept, og det åbner muligheder for Nemlig.com, siger en lektor med speciale i detailhandel. . Arkivfoto: Thomas Borberg

Det er snart slut med at klikke dagligvarer hjem til hoveddøren fra Coopmad.dk. 

Coop Danmark dropper som led i en ny strategi aktiviteten, der har givet underskud gennem 10 år.

»Det er jo som om, der er nogen hos Coop, der er begyndt at tage beslutninger ud fra økonomisk drevne logikker. Det er selvfølgelig superspændende at se, at det ikke længere handler om at prøve at tilkæmpe sig markedsandele på bekostning af økonomien,« siger Mogens Bjerre, lektor ved CBS med speciale i detailhandel.

»Det kan være, at man lukker for at trække sig tilbage og gentænkte situationen, og hvordan man kan gøre det smart. Men det er også et billede på, at Danmark er faldet ret kraftigt tilbage på hjemmeleveringsmarkedet, efter corona har sluppet sit tag.«

Ifølge Mogens Bjerre kom markedsandelen for hjemmelevering op omkring 5-5,5 pct., men er siden faldet tilbage på lidt over 3 pct. 

»Vi er altså ikke derhenne, hvor danskerne i særlig stort omfang synes, at hjemmelevering er svaret.«

Han peger på flere udfordringer. For det første tager tilvænning tid. For det andet har forbrugerne ikke har lyst til at betale for leveringen, siger han.

»Det gør det svært i en branche, der fortsat er præget af meget lave margener.«

Dertil kommer, at planlægningshorisonten på madvareområdet er meget kort, tilføjer han. Hvis man skal bestille dagligvarer på nettet, kræver det i sagens natur, at man har besluttet sig for menuen, før maven knurrer.

Tilbage på markedet er Nemlig.com, der blev grundlagt i 2010 og i dag leverer på dagligvarer på hele Sjælland og Fyn samt i dele af Jylland. Rema 1000 har sit eget setup i form af udbringningsordningen Vigo, hvor kunderne kan klare indkøbene for hinanden.

Salling Group, der tidligere har tilbudt hjemmelevering i Storkøbenhavn gennem Føtex-kæden, er i gang med en omlægning af sit koncept. I stedet vil man »senere på året« lancere hjemmelevering via en række af Bilka-kædens varehuse. Det er dog uvist, hvornår det sker.

»Svaret er stadig det samme, vi melder ud, når vi går i luften, og indtil da er meldingen, at det bliver senere på året,« siger kommunikationschef i Salling Group, Henrik Vinther Olesen.

Sætter I ekstra ind nu her, hvor Coop har lukket deres?  

»Vi arbejder med at finde den løsning, som vi mener, er den rigtige til at gå i luften med, og når vi har den, så trykker vi på knappen.«

I mellemtiden har Nemlig.com gode forudsætninger for at vinde markedsandele, mener Mogens Bjerre. 

»Coop - eller Salling for den sags skyld - har ikke haft kæmpestore markedsandele på hjemmeleveringsområdet. Men at de har været der som alternativer, har jo gjort, at der var en konkurrencesituation præget af to store spillere med væsentlig større muskler end Nemlig.com - og med en opfattelse af, at det her kunne gå hen og blive lukrativt,« siger han.

»Jeg vil tro, at der sidder nogle ude i Brøndby og er glade over, at Coop trækker sig på det her marked - hos Nemlig.com. Det må give lidt luft derude. Det store spørgsmål er, om det er nok for dem med det setup, de har. Selvom de har en dominerende markedsandel i dag, er det jo ikke fordi, de tjener penge.«

Nemlig.com, der har erhvervsmanden Anders Holch Povlsen som storaktionær, omsatte for 2,5 mia. kr. i regnskabsåret 2021/22. Det var et større fald i forhold til de 3,1 mia. kr. året før. 

Mogens Bjerre tror dog, at hjemmelevering kan blive en levedygtig forretning i Danmark. Han spår, at vi skal 4-5 år længere frem i tiden, før danskerne har adopteret de nye vaner, der skal til. Det kræver et langt, sejt træk fra aktørerne.

Er der plads til, at flere kan komme ind på markedet – eller vende tilbage?  

»Der er i hvert fald ingen tvivl om, at hvis man skal prøve at komme ind igen, skal man finde en løsning, der ikke er set endnu. Når de to store spillere med bestående butikker har udfordringer med det, så er det ikke kun en indkøbsmuskel, der skal til.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.