Erhverv

Kunstig Intelligens kan udradere 300 mio. jobs

Tidligere har effektiviseringer typisk ramt håndens folk - nu er kontorfolket truet.

Artiklens øverste billede
Det kan ændre arbejdsgangene på verdens advokatkontorer, hvis chatbots, såsom OpenAI's ChatGPT, for alvor vinder indpas. Foto: Florence Lo/Reuters/Ritzau Scanpix

Kunstig Intelligens, også kaldet AI, kan på sigt udradere 300 mio. fuldtidsansattes arbejdspladser, skriver investeringsbanken Goldman Sachs i en rapport, ifølge BBC.

Hvor tidligere tiders indførelse af eksempelvis samlebånd og robotter har erstattet mange jobs på gulvet i en produktion, så vil AI ramme højere oppe i værdikæden.

Det er kunstig intelligens i form af ”skriverobotter” som ChatGPT, Bing og Googles robot, der kan lave meget af det administrative arbejde som i dag udføres af mennesker.

Ifølge rapporten fra Goldman Sachs vil AI eksempelvis kunne automatisere 46 pct. af generelle administrative opgaver og 44 pct. inden for advokatbranchen.

Til gengæld vil AI kun ramme ramme 6 pct. af jobs inden for bryggebranchen og 4 pct. inden for vedligehold (maintenance, red.).

Der er dog ikke udelukkende ulemper ved AI, selv om der er udsigt til at en fjerdedel af arbejdspladserne i USA og Europa kommer under pres. AI kan også betyde helt nye jobs og en markant stigning i produktiviteten.

»Det eneste, jeg er sikker på, er, at der ikke er nogen måde at vide, hvor mange job der vil blive erstattet af generativ AI,« siger Carl Benedikt Frey, der er forsker i fremtidens arbejdspladser ved Oxford Martin School, Oxford University, til BBC News. 

Til gengæld tvivler han på, at det vil øge lønningerne i de sektorer, der bliver ramt. Eksempelvis kan journalister og forfattere blive presset på indtjeningen, når en robot kan skrive ting hurtigere og måske endda bedre

»Prøv en gang at tænke tilbage på introduktionen af GPS-teknologi og platforme som Uber. Pludselig havde den viden at kende alle gaderne i London meget mindre værdi, og derfor oplevede de etablerede chauffører store lønnedgange. Resultatet var lavere lønninger, ikke færre chauffører,« siger Carl Benedikt Frey.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.