Erhverv

Brillekoncern er på opkøbs-jagt

Prodesign og Dion Eriksen har netop overtaget to konkurrenter.

Artiklens øverste billede
Dion Eriksen har store forventninger til, at ProDesign fortsat vil markere sig. Og der kan komme flere opkøb til, selvom han understreger, at der ikke er aktuelle planer. Foto: Sebastian Buut Gunvald

Erfaringer fra tidligere opkøb og salg kommer nu Dion Eriksen til gode som chef for brillevirksomheden ProDesign. Den har nemlig planer om at vokse – også gennem opkøb.

Op til sommerferien er der faktisk gennemført hele to af slagsen, så både en dansk og en fransk konkurrent kommer med i selskabet.

»Strategien er at sikre vækst – både organisk og gennem opkøb. Vi voksede det seneste regnskabsår selv med 10 pct, og nu kommer der så to virksomheder til,« siger adm. direktør Dion Eriksen, ProDesign International.

Den franske virksomhed, Face a Face, som er kendt for at producere dyre designerbriller, overtages på samme tid som den danske virksomhed InFace. Den vil ifølge køberen supplere ProDesigns egne produkter både prismæssigt og inden for bl.a. solbriller samt brillekollektioner til børn.

»ProDesign er kendt for innovation og design. Vores berettigelse er højtprofilerede kvalitetsprodukter, så vi skal fortsætte ad den innovative designvej. Produkterne fra de to nye virksomheder udfylder huller i vores egen portefølje, og samtidig ser vi et uudnyttet potentiale i markedet,« mener Dion Eriksen.

ProDesign International afsætter briller på en række markeder rundt om i verden med USA/Canada som det førende. Nordamerika står for 50 pct. af salget, mens 40 pct. afsættes i Europa.

ProDesign omsatte i 2013 for 226 mio. kr. efter væksten på 10 pct. Driftsresultatet voksede med 24 pct. til 34 mio. kr. Efter de to nye opkøb er forventningen, at omsætningen runder 350 mio. kr. i år.

Mere kan komme

Markedet for salg af briller er rundt om i verden presset på flere fronter. Både af tilbageholdende forbrugere og en konsolidering i kæderne, som skruer ned for antallet af leverandører.

Dion Eriksen har dog store forventninger til, at ProDesign fortsat vil markere sig. Og der kan komme flere opkøb til, selvom han understreger, at der ikke er aktuelle planer.

Han mener dog, at netop et udvidet program af briller betyder, at ProDesign står som en stærkere og større leverandør over for kunderne i afsætningsleddet.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.