Erhverv

Snedigt kundetrick gør ondt på butikkerne

”Det er vi nødt til at tage alvorligt,” siger detaildirektør om fænomen.

Artiklens øverste billede
De fysiske tøjbutikker møder flere og flere kunder, der kun kommer for at finde den rette størrelse og dernæst købe varen på nettet.

Måske har du selv gjort det:

Gået ind i en tøjbutik, fundet en pæn trøje, prøvet dig frem til den rette størrelse og bagefter taget hjem og købt trøjen på nettet – ofte til en lavere pris.

Det er et trick, som især danske tøjbutikker oplever i stigende grad, fortæller Jens Birkeholm, direktør i brancheorganisation Dansk Detail, der repræsenterer detailbutikker landet over.

Tit har de fysiske tøjbutikker svært ved at matche netbutikkernes priser, og med ny teknologi, smartphones og internettet har de danske forbrugere uanede muligheder for at sammenligne priser på kryds og tværs og hurtigt finde frem til den laveste.

”Det er vi nødt til at tage alvorligt,” siger Jens Birkeholm, der mener, at butikkerne ofte har en god fornemmelse af, hvilke kunder, der kun kommer for at kigge, og dernæst går hjem og køber varen over nettet.

Jens Birkeholm vil, at butikkerne pudser deres bedste sælger på netop disse kunder.

”Der er tale om kunder, som er interesseret i at købe en vare, og har sat penge af til det. Bliver de betjent af en dygtig sælger, er der stor sandsynlighed for, at de vælger at lægge deres penge i butikken – ikke på nettet. Køber de alligevel på nettet, skal butikken måske træne mere i salg,” siger Jens Birkeholm.

En anden fremgangsmetode, som de fysiske butikker kan benytte sig af, er at konfrontere kunden.

”Sælgeren kan sige til kunden: Jeg vil gerne sælge dig denne vare, men det er tydeligt, at du har tænkt dig at gå hjem og købe den over nettet. Hvad kan vi finde ud af? Måske man skal matche laveste netpris, men det er også farligt, fordi man bliver ramt benhårdt på indtjeningen, hvis man kaster sig ud i et rabatraseri over for alle kunder. Det er en balancegang,” siger Jens Birkeholm.

Han understreger vigtigheden af, at de fysiske tøjbutikker også gør sig gældende på nettet. De skal så vidt muligt have en webshop, mener detaildirektøren.

”Udviklingen accelererer hele tiden, og forbrugerne har fået mere magt. Heldigvis synes jeg, at de danske butikker er godt med. De fleste af dem har fingeren på pulsen, og de er bevidste om, hvordan de skal håndtere netop deres kundegruppe. Det er nødvendigt,” siger han.

Deltag i debatten:

Er du selv en af dem, der bruger fysiske tøjbutikker til at finde frem til den rette størrelse, og dernæst går hjem foran computeren og køber tøjet over nettet?

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.