Erhverv

Pepsi vil sælge specialsodavand på Amazon

Pepsi True er sodavandsgiganten PepsiCos seneste opfindelse.

Artiklens øverste billede

Der er tale om en ny sodavand med mellemhøjt kalorieindhold, som til at starte med udelukkende vil blive solgt gennem e-handelsplatformen Amazon.

Pepsi True er amerikanske PepsiCos seneste skud på stammen.

Der er tale om en ny sodavand med mellemhøjt kalorieindhold, som til at starte med udelukkende vil blive solgt gennem e-handelsplatformen Amazon. Det skriver Wallstreet Journal Online.

Sodavanden som efter planen skal lanceres midt-oktober, bliver den 2. sodavand fra et stort brand navn, der sælges online. Coca-Cola  begyndte således at sælge Surge på Amazon i september.

Den nye sodavand slægter også sin konkurrent på i et andet henseende. Sidste år introducerede Coca-Cola i Argentina sodavanden Coca-Cola Life, som også er en kaloriereduceret sodavand sødet med sukker og stevia. I august landede Coca-Cola Life i USA.

En talsmand fra Pepsi siger, at salget via Amazon vil øge forbrugernes opmærksomhed omkring produktet og måle forbruger respons inden sodavanden lander på hylderne i detailhandlen.

Ifølge Wallstreet Journal online kommer de sodavandsgiganternes nye produkter i en tid, hvor salget af lightsodavand falder og debatten om sodavandsforbrug og fedme er tiltagende.

Det amerikanske forbrug af lightsodavand faldt således 6,3 pct. sidste å,r mens forbruget af almindelig sodavand kun faldt 1,7 pct. ifølge Beverage Digest.

Pepsis fremstød kommer blot en uge efter, at selskabet sammen med bl.a. Coca-Cola gik ud med løfter om at skære 20 pct. af de kalorier, som amerikanerne indtager gennem deres sodavand ved at reklamere mere for mindre portioner, vand og diet-produkter. 

Indsatsen, som skal forløbe over en 10-årig periode, inkluderer også Dr Pepper Snapple Group og blev fremlagt på Clinton Global Initiative årsmødet i New York 23. september som reaktion på længere tids kritik af industrien for at bidrage til USA fedmeepidemi.

Drikkevareindustrien vil sørge for uafhængig evaluering af projektet for at sikre løbende fremskridt i målet om en 20 pct. kaloriereduktion, som er fastsat til 2015.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.