Erhverv

Danske Bank taber erhvervskunder

Lokalbankerne og Sydbank er de største vindere i kampen om de små og mellemstore virksomheder

Artiklens øverste billede
Danske Bank mister markedsandele blandt de små og mellemstore virksomheder.

De små og mellemstore virksomheder vender ryggen til Danske Bank. De foretrækker nemlig at være kunder i de lokale og regionale banker samt Sydbank og Jyske Bank

Det viser en ny undersøgelse fra Aalund.

»Det er ret mange erhvervskunder, som Danske Bank afgiver til de mindre banker. Det handler formentlig om, at banken har haft fokus et andet sted, fordi man har haft væsentlige udfordringer at kæmpe med,« siger Lars Krull, seniorrådgiver ved Aalborg Universitet.

Det er en særdeles smertefuld opgørelse for Danske Bank, fordi den som alle andre banker kæmper for at øge udlånet for at tjene flere penge.

Vi har gjort det krystalklart for vores medarbejdere, at alle kunder - uanset størrelse - er velkomne i banken.

Niels Bang-Hansen, direktør for Danske Banks Business Banking Danmark.

Banken erkender, at man har tabt små og mellemstore erhvervskunder de seneste år.

»Vores egne tal viser også en tilbagegang i 2012 og 2013. Men for 2014 er vores kundebase faktisk vokset med 2.500 kunder. Samtidig har vi også gennemført en række nye tiltag, som for alvor skal vende udviklingen, ligesom vi har gjort det krystalklart for vores medarbejdere, at alle kunder - uanset størrelse - er velkomne i banken,« siger Niels Bang-Hansen, direktør for Danske Banks Business Banking Danmark.

Han peger på, at Danske Bank har lavet en række kundepakker, som er skræddersyede til de små og mellemstore erhvervskunders behov. Samtidig har banken lavet en afdeling, som ikke laver andet end at hjælpe iværksættere – eksempelvis i forhold til at navigere mellem de mange forskellige former for støtteordninger.

Sydbank tiltrækker kunder

Sydbank er en af de store banker, som tiltrækker flere erhvervskunder.

»Vi arbejder rigtigt meget med ordet relationer, fordi vi mener, at det er kendetegnende for, hvordan vi gerne vil drive bank - nemlig gennem relationer til vores kunder,« siger Karen Frøsig, adm. direktør i Sydbank, der er landets fjerdestørste bank.

De lokale banker øger også deres markedsandel.

»Det er vi selvfølgelig tilfredse med. Det hænger formentlig sammen med, at de små og mellemstore virksomheder sætter pris på tilgængelighed og god service,« siger Jan Kondrup, direktør i Lokale Pengeinstitutter.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.