Danske Bank taber erhvervskunder
Lokalbankerne og Sydbank er de største vindere i kampen om de små og mellemstore virksomheder
De små og mellemstore virksomheder vender ryggen til Danske Bank. De foretrækker nemlig at være kunder i de lokale og regionale banker samt Sydbank og Jyske Bank
Det viser en ny undersøgelse fra Aalund.
»Det er ret mange erhvervskunder, som Danske Bank afgiver til de mindre banker. Det handler formentlig om, at banken har haft fokus et andet sted, fordi man har haft væsentlige udfordringer at kæmpe med,« siger Lars Krull, seniorrådgiver ved Aalborg Universitet.
Det er en særdeles smertefuld opgørelse for Danske Bank, fordi den som alle andre banker kæmper for at øge udlånet for at tjene flere penge.
Vi har gjort det krystalklart for vores medarbejdere, at alle kunder - uanset størrelse - er velkomne i banken.
Banken erkender, at man har tabt små og mellemstore erhvervskunder de seneste år.
»Vores egne tal viser også en tilbagegang i 2012 og 2013. Men for 2014 er vores kundebase faktisk vokset med 2.500 kunder. Samtidig har vi også gennemført en række nye tiltag, som for alvor skal vende udviklingen, ligesom vi har gjort det krystalklart for vores medarbejdere, at alle kunder - uanset størrelse - er velkomne i banken,« siger Niels Bang-Hansen, direktør for Danske Banks Business Banking Danmark.
Han peger på, at Danske Bank har lavet en række kundepakker, som er skræddersyede til de små og mellemstore erhvervskunders behov. Samtidig har banken lavet en afdeling, som ikke laver andet end at hjælpe iværksættere – eksempelvis i forhold til at navigere mellem de mange forskellige former for støtteordninger.
Sydbank tiltrækker kunder
Sydbank er en af de store banker, som tiltrækker flere erhvervskunder.
»Vi arbejder rigtigt meget med ordet relationer, fordi vi mener, at det er kendetegnende for, hvordan vi gerne vil drive bank - nemlig gennem relationer til vores kunder,« siger Karen Frøsig, adm. direktør i Sydbank, der er landets fjerdestørste bank.
De lokale banker øger også deres markedsandel.
»Det er vi selvfølgelig tilfredse med. Det hænger formentlig sammen med, at de små og mellemstore virksomheder sætter pris på tilgængelighed og god service,« siger Jan Kondrup, direktør i Lokale Pengeinstitutter.