Erhverv

Kiwi åbner butikker i dobbelt størrelse

Dagrofa vil hale ind på konkurrenterne og åbner derfor nu store Kiwi-forretninger.

Artiklens øverste billede
Carsten Hansen, direktør for discountkæden Kiwi, fotograferet i den nye Kiwi-butik i Randers.

Discountkæden Kiwi vil med nye storbutikker tage kampen op med landets supermarkeder og de andre discountaktører.

Salget i de danske discountbutikker er vokset hastigt gennem en årrække, så den del af dagligvarehandlen nu samlet har ca. 40 pct. af markedet.

Kiwi, der ejes af Dagrofa, er den mindste af de seks discountkæder, som domineres af Netto, Fakta og Rema 1000. Men ambitionerne er store i Kiwi, der samlet har 105 butikker rundt om i landet, og ifølge kædedirektøren netop nu vinder markedsandele.

Væksten skal derfor også hentes fra nye storbutikker. Hidtil har en typisk discountbutik haft ca. 2.500 varenumre, men Kiwi vil nu ekspandere til 5.000 varenumre. Den første af slagsen åbnes i denne uge i Randers, hvor et SuperBest-supermarked omdannes til Kiwi.

»Vi har gennem 2014 haft vækst og vinder markedsandele efter en runde med modernisering i en række af vores butikker. Vi supplerer med et nyt koncept, der overgår, hvad markedet ellers har budt på i både sortiment og salgsareal,« siger kædedirektør Carsten Hansen, Kiwi.

Ny strategi i koncernen

Udrulningen af det nye koncept hænger også sammen med at Dagrofa, der har fået Norgesgruppen som ny storaktionær, er ved at føre en ny koncernstrategi ud i livet. Den indebærer, at supermarkedskæderne SuperBest og EuroSpar nedlægges i løbet af 2015, og erstattes af kæden Meny. En del af de nuværende SuperBest- og Eurospar-butikker omdannes til Meny eller Spar, mens andre kan blive til store Kiwi-butikker som i Randers.

Den første butik af slagsen indeholder bl.a. egen bagerbutik, postkontor og en stor vinafdeling.

»Vi vil ekspandere med både de normale og velkendte discountbutikker samt nye forretninger i storformat. Forbrugernes forventninger til discount ændrer sig,« mener Carsten Hansen, Kiwi.

Den udvikling i det danske marked for dagligvarer med nye, store discountbutikker overrasker ikke detailekspert Bruno Christensen. Han mener ligefrem, at discountbutikkerne langsomt men sikkert overtager positionen som fremtidens supermarked.

»Det betyder, at de traditionelle supermarkeder ikke vil være i stand til at overleve den hårde priskonkurrence,« vurderer Bruno Christensen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.