Erhverv

Storkunder dumper Danske Bank

Danske Bank vil være landets førende inden for det prestigefyldte corporate finance-område, men i ny undersøgelse dumper banken ned på femtepladsen.

Artiklens øverste billede
Det går den helt forkerte vej for Danske Bank i den årlige Prospera-undersøgelse af storkundernes tilfredshed men bankerne.

Danske Banks topchef Thomas Borgen har flere gange understreget, at landets største bank også vil være bedst inden for børsnoteringer og køb af salg af virksomheder.

Men i en ny undersøgelse fra det anerkendte svenske analysehus Prospera dumper Danske Bank ned på femtepladsen, når det handler om de tunge corporate finance-kunders tilfredshed med banken.

Det er et voldsomt tilbageskridt for Borgen og Danske Bank, der har et erklæret mål om netop at være den førende herhjemme, når det handler om de livsvigtige kunder inden for corporate finance.

Ned fra andenplads

Danske Bank indtog sidste år andenpladsen i undersøgelsen, der er baseret på de enkelte bankers egne kunders tilbagemelding på den service, de har fået i forbindelse med en konkret handel.

Det er således Danske Banks egne kunder, der nu sender banken en tur ned ad listen blandt de førende finanshuse, hvilket må være en bitter pille at sluge for storbanken.

Banken har nemlig efter en hård tid umiddelbart efter finanskrisen kæmpet med at få netop hele området for store erhvervskunder på plads, efter man i kølvandet på krisen brændte mange broer i forhold til mange af landets største selskaber, der ikke længere mente, banken var i stand til at yde den optimale økonomiske opbakning.

»For det første er det vigtigt for mig at sige, at vi naturligvis er skuffet over vores resultat i undersøgelsen. Vi arbejder for at være den bedste bank for kunderne i Danmark, og det her er feedback fra vores kunder, som vi er nødt til at tage meget alvorligt. Jeg vil selvfølgelig også gerne påpege, at marginen mellem os og andre i undersøgelsen ikke er meget stor,« siger Jens Petter Olsen, Global kapitalmarkedschef i Danske Bank.

Danske Bank og Thomas Borgen har de senere år kæmpet en hård kamp for at komme tilbage i kampen om de lukrative jobs med at assistere landets erhvervsliv ved større handler og børsnoteringer, men både ærkerivalen Nordea samt investeringsbankerne Carnegie og SEB har gang på gang snuppet opgaverne for næsen af Danske Bank i de senere år.

Det er da også netop de tre med Carnegie i front, der i år har givet Danske Bank baghjul, når det handler om de prestigefyldte corporate finance-kunders tilfredshed.

Carnegie indtager igen i år en førsteplads på listen, efter man på det seneste har haft en nøglerolle i en række store børsnoteringer herhjemme sammen med blandt andet Nordea.

Det gælder blandt andet ved noteringen af ISS og Matas, ligesom Carnegie har lavet en række frasalg for den statsejede energigigant DONG Energy.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.