Storkunder dumper Danske Bank
Danske Bank vil være landets førende inden for det prestigefyldte corporate finance-område, men i ny undersøgelse dumper banken ned på femtepladsen.
Danske Banks topchef Thomas Borgen har flere gange understreget, at landets største bank også vil være bedst inden for børsnoteringer og køb af salg af virksomheder.
Men i en ny undersøgelse fra det anerkendte svenske analysehus Prospera dumper Danske Bank ned på femtepladsen, når det handler om de tunge corporate finance-kunders tilfredshed med banken.
Det er et voldsomt tilbageskridt for Borgen og Danske Bank, der har et erklæret mål om netop at være den førende herhjemme, når det handler om de livsvigtige kunder inden for corporate finance.
Ned fra andenplads
Danske Bank indtog sidste år andenpladsen i undersøgelsen, der er baseret på de enkelte bankers egne kunders tilbagemelding på den service, de har fået i forbindelse med en konkret handel.
Det er således Danske Banks egne kunder, der nu sender banken en tur ned ad listen blandt de førende finanshuse, hvilket må være en bitter pille at sluge for storbanken.
Banken har nemlig efter en hård tid umiddelbart efter finanskrisen kæmpet med at få netop hele området for store erhvervskunder på plads, efter man i kølvandet på krisen brændte mange broer i forhold til mange af landets største selskaber, der ikke længere mente, banken var i stand til at yde den optimale økonomiske opbakning.
»For det første er det vigtigt for mig at sige, at vi naturligvis er skuffet over vores resultat i undersøgelsen. Vi arbejder for at være den bedste bank for kunderne i Danmark, og det her er feedback fra vores kunder, som vi er nødt til at tage meget alvorligt. Jeg vil selvfølgelig også gerne påpege, at marginen mellem os og andre i undersøgelsen ikke er meget stor,« siger Jens Petter Olsen, Global kapitalmarkedschef i Danske Bank.
Danske Bank og Thomas Borgen har de senere år kæmpet en hård kamp for at komme tilbage i kampen om de lukrative jobs med at assistere landets erhvervsliv ved større handler og børsnoteringer, men både ærkerivalen Nordea samt investeringsbankerne Carnegie og SEB har gang på gang snuppet opgaverne for næsen af Danske Bank i de senere år.
Det er da også netop de tre med Carnegie i front, der i år har givet Danske Bank baghjul, når det handler om de prestigefyldte corporate finance-kunders tilfredshed.
Carnegie indtager igen i år en førsteplads på listen, efter man på det seneste har haft en nøglerolle i en række store børsnoteringer herhjemme sammen med blandt andet Nordea.
Det gælder blandt andet ved noteringen af ISS og Matas, ligesom Carnegie har lavet en række frasalg for den statsejede energigigant DONG Energy.