Erhverv

Vestas giver Kina en ny chance - men giver Kina Vestas en chance?

Den danske mølleproducent klar med ny strategi til verdens største marked.

Artiklens øverste billede
Vestas forsøger sig igen på det kinesiske marked, hvor der de seneste år har været langt mellem bestillingerne.

To topmoderne vindmøller og en tilpasset servicepakke skal sparke døren ind til verdens største vindmøllemarked for danske Vestas.

Eller skrevet på en anden måde: Vestas forsøger sig igen i Kina. Det er sket før i selskabets historie, men indtil nu uden den store succes.

Vestas har ikke solgt en mølle i Kina siden september 2013, da man modtog ordrer for omtrent 200 MW.

Denne gang forsøger vindmølleproducenten at overtale kineserne til i højere grad at omfavne dansk vindenergi ved at tilbyde to nye udgaver af 2 MW-platformen, V110 og V100. Det er ikke Vestas mest energistærke mølle, men de er til gengæld velegnede til områder med lave og middelhøje vindhastigheder.

Dertil kommer, at man i langt højere grad vil skræddersy servicepakker til kunderne.

I Vestas har man spottet, at det kinesiske møllemarked ikke længere fokuserer så meget på lave omkostninger, når møllen skal opstilles. I stedet er man begyndt at fokusere mere på omkostninger set over hele møllens levetid, og det vil man udnytte.

»Forandringerne på det kinesiske marked spiller op til Vestas' styrker inden for teknologisk lederskab og innovation. De giver Vestas nye muligheder for at sænke omkostningerne til energiproduktion, og de øger sikkerheden i forretningen for vores kunder,« siger Vestas' koncernchef Anders Runevad.

Det kræver et marked, der vil de vestlige aktører, og man går ikke bare ind på det her marked.

Jacob Pedersen, senioranalytiker, Vestas

Når Vestas forsøger så hårdt at få et solidt fodfæste på det kinesiske marked, så skyldes det, at markedet siden 2009 har været verdens største. I 2013 stod Kina alene for 46 pct. af væksten i verden, da der blev opstillet vindmøller for sammenlagt 16.000 MW i verdens mest folkerige land.

Det tal ventes at vokse til 20.000 MW i de kommende år.

Men investorerne skal ikke glæde sig for tidligt, mener Sydbanks senioranalytiker Jacob Pedersen med tanke på, at det er de lokale kinesiske producenter, der sidder på det kinesiske marked.

»Jeg er ikke overbevist om, at de her mølletyper alene kan gøre det. Det kræver et marked, der vil de vestlige aktører, og man går ikke bare ind på det her marked,« siger Jacob Pedersen.

Han ser dog positivt på forandringen hos de kinesiske møllekøbmænd, fordi det mere langsigtede økonomiske syn på en vindmølle gavner Vestas.

»Det drejer sig også om at komme ind på de vigtige kunder og få en mere tæt kommunikation. Det er et marked, der gradvist skal tilpasses de vestlige aktører,« siger Jacob Pedersen.

Netop tættere relationer til kunderne spiller en væsentlig rolle i Vestas' nye strategi.

»Den nye tilgang i Kina vil sætte fart på vores bestræbelser på at skabe et tættere forhold til kunderne i forsøget på at sikre tilpassede servicemuligheder og teknologi og dermed skabe merværdi for kundernes nye og eksisterende flåder,« lyder det fra Chris Beaufait, president for Vestas Asia Pacific og Kina.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.