- Opdateret 22/10/2014 kl. 08:53
Ikea Danmark fik overskud på 161 mio. kr.
Soveværelser og badeværelser skal sikre væksten næste år.
De fem Ikea-varehuse i Danmark omsatte i regnskabsåret 2013-2014 for 3,4 mia. kr.
Der er tale om en vækst i omsætningen på 4 pct. sammenlignet med året før. Varehusene blev i det seneste regnskabsår besøgt at 10,7 mio. kunder.
Årets resultat før skat blev på 161,4 mio. kr. mod 121,7 mio. kr. året før, oplyser Tina Lindharth, der er kommunikationsansvarlig for Ikea Danmark.
Siden 2009 har Ikea Danmark investeret 2,15 mia. kr. i ny varehuse og ombygninger af eksisterende varehuse.
I en kommentar til regnskabet hedder det fra direktør Dennis Balslev:
»Resultatet skyldes i høj grad, at vi har skærpet fokus på kundernes behov. Samtidig har faste lave priser, et bredt sortiment, hjælp til hjemtransport og samling af møbler og ikke mindst den personlige service i varehuset styrket kundernes oplevelse ved at besøge Ikea.«
Dennis Balslev tilføjer, at Ikea Danmark fortsat vil investere i varehusene.
»Men vores fokus vil i de kommende år i langt højere grad være rettet mod de enkelte medarbejderes kompetencer og engagement i mødet med kunden,« siger Dennis Balslev.
I det seneste år har Ikea bl.a. lanceret flere særkollektioner, og i gennemsnit sænket priserne med 1 pct. Antallet af medarbejdere er vokset med knap 200 til 2.167.
Nøgletal:
2013-14 | 2012-13 | |
Omsætning i mia. |
3,4 |
3,3 |
Resultat før skat mio. |
161,4 |
121,7 |
Antal medarbejdere |
2.167 |
1.980 |
Antal besøgende i mio. |
10,7 |
10,4 |
Ikea-varehusene har nu 920.000 medlemmer af kundeklubben Ikea Family.
At Ikea også i høj grad er blevet en onlineforretning ses af udviklingen i antallet af besøgende på Ikea.dk. Her er der sket en udvikling på op mod 25 pct. - fra 20,1 mio. besøgende i regnskabsåret 2012-13 til 24,7 mio. i 2013-14.
Varehusenes sortiment vil også til stadighed blive udviklet, og i det kommende år vil der især være fokus på soveværelser og badeværelser, tilføjer direktøren.
»Vi besøger danskerne i deres hjem og lytter til deres ønsker og behov til boligindretning, og den viden prøver vi at omsætte til rådgivning og service. Derfor vil vi i det kommende år investere i flere medarbejdere på gulvet og samtidig klæde vores medarbejdere bedre på til at kunne give kunderne en endnu bedre oplevelse,« siger Dennis Balslev.