Solid vækstmotor hos Chr. Hansen
Vi leverer på det, vi har sat os for, siger finansdirektør hos Chr. Hansen.
Det forgangne år gik stort set som forventet for den danske leverandør af ingredienser til blandt andet fødevareindustrien Chr. Hansen.
Selskabet havde stillet en vækst på 7-9 pct. i udsigt og landede på 8 pct. Det havde forudset en ebit-margin på 26 og landede på 27,1 pct., og da cash flowet samtidig sluttede en anelse bedre end ventet, er der grund til smil i hovedkvarteret i Hørsholm.
»Jeg er godt tilfreds. Jeg synes, at vi leverer på det, som vi havde sat os for i året,« siger koncernfinansdirektør Klaus Pedersen.
Det er i særdeleshed de to andre divisioner, Health & Nutrition (15 pct. fremgang) og Cultures & Enzymes (8 pct. fremgang), der står bag fremgangen.
Men i det hele taget hæfter Klaus Pedersen sig ved, at vækstmotoren i Chr. Hansen er solid, og at den spiller på flere strenge. Derfor bliver man heller ikke synderligt hårdt ramt, når Rusland eksempelvis indfører et importforbud, der ellers har sat et mærkbart aftryk på den europæiske fødevareindustri.
»Den vigtigste læsning af vores regnskab er, at vi har en meget solid vækstmodel. Vi får vækst fra, at vores kunders slutprodukter vokser, det giver typisk 1-3 pct., vi får 1-1,5 pct. vækst fra justering af vores egne priser, vi får 1,5-2 pct. vækst fra, at vi kan konvertere mejerier fra at lave egne kulturer til at outsource til os, og så får vi typisk 1-3 pct. vækst fra innovation,« siger Klaus Pedersen.
Men selv for et selskab, der leverer til fødevareindustrien kan der være malurt i bægeret.
Chr. Hansen må konstatere, at det har været småt med fremgang i selskabets farvedivision i det forgangne år. Her måtte man nøjes med et løft på 2 pct.
Den vigtigste læsning af vores regnskab er, at vi har en meget solid vækstmodel.
»Vi har haft et meget afdæmpet år på farveforretningen. Det skyldes i væsentligt omfang, at vi tabte en stor kunde sidste år, og desuden ser vi, at konverteringen af det amerikanske marked til naturlige farver foregår i et adstadigt tempo,« siger Klaus Pedersen.
Chr. Hansen-ledelsen har dog som et led i strategien Natures no. 1 sat gang i flere initiativer, der skal blæse gang i farve-divisionen.
En større udskiftning af bemandingen i den kinesiske del af farveforretningen er gennemført, ligesom man har samlet sin salgsstyrke under samme afdeling for at sikre mere fokus på området, der er mere afhængig af råvareprisernes udvikling, og derfor kræver mere fleksibilitet i fastlæggelsen af priserne.
Tiltagene skal give bonus i form af mere vækst. Chr. Hansen forventer således en vækst i farvedivisionen på 5-10 pct. i indeværende år.
»Det vil være et pænt løft fra i år, men det er balanceret. Vi har et bredere spænd i det forretningsområde end de øvrige, fordi der er usikkerhed om, hvornår vi får gang i det amerikanske marked,« Klaus Pedersen.
Selskabet forventer tocifrede vækstrater inden for Health & Nutrition-divisionen og 7-8 pct. vækst inden for Cultures & Enzymes.
Tabel over Chr. Hansens regnskab for fjerde kvartal af 2013/14:
Mio. euro |
4. kvartal 2013/2014 |
4. kvartal 2012/2013 |
Hele 2013/2014 |
Omsætning |
205,2 |
194 |
756,2 |
Organisk vækst |
8 |
10 |
8 |
EBIT |
56,7 |
59,5 |
195,1 |
EBIT-margin i pct. |
27,6 |
30,7 |
25,8 |
Resultat før skat |
53 |
55,8 |
181,3 |
Nettoresultat |
38,3 |
51,5 |
132,2 |