Erhverv

Ikea satser på kundeservice og nethandel

I dag er det ikke nok med kun et saml-selv koncept, lyder det fra direktøren.

Artiklens øverste billede
Det vil stadig være muligt selv at finde varerne på lageret, men flere kunder ønsker nu, at få varerne leveret og samlet.

Det skal stadig være muligt at købe billigt, selv hente på lageret og samle selv.

Men i dag er det koncept slet ikke nok i landets fem Ikea-varehuse. Tværtimod får kundeservice langt højere betydning, når de besøgende i varehusene skal hjælpes til at blive kunder.

Samtidig får også nethandel en større betydning.

Dagens Ikea-varehuse er ikke, hvad de har været, og de får heller ikke lov til at forblive det, de er nu, lyder det fra Dennis Balslev, der er administrerende direktør for Ikea Danmark.

Selskabet har netop offentliggjort årsregnskabet for 2013-14, og Dennis Balslev er glad for resultatet før skat på 161,4 mio. kr. Året før blev resultatet 121,7 mio. kr.

»Vi er meget tilfredse med resultatet, der er skabt i et svært marked. Vi er meget afhængige af boligmarkedet, og derfor er det meget opmuntrende, at vi har præsteret at øge resultatet, få flere besøgende i varehusene og gøre flere af de besøgende til kunder," fortæller Dennis Balslev.

Men det er ikke kommet af sig selv. En del af forklaringen skyldes ifølge direktøren, at der er blevet ansat flere medarbejdere for at kunne give kunderne en bedre service. Og den udvikling vil fortsætte.

»I det seneste regnskabsår har vi øget antallet af medarbejdere med cirka 10 pct., og jeg tror på, at det samme vil blive tilfældet i det kommende år,« siger direktøren.

Det skyldes bl.a., at varehusene især vil satse på køkkener, badeværelser og soveværelser.

Saml-selv konceptet er på retur. Nu handler det om at give kunderne en oplevelse i varehusene, siger Dennis Balslev, administrerende direktør i Ikea Danmark.

»Det er områder, der stiller større krav til vejledning af kunderne. Der er mange ting, der skal passe sammen, og kunderne vil se køkkener og badeværelser og prøve madrasserne, før de køber et nyt sengemiljø. Derfor har vi også ansat flere medarbejdere i disse afdelinger. Kunderne skal have lov til at se på varerne i fred og ro. Men så snart de har spørgsmål og behov for vejledning, skal vi være der med det samme,« siger Dennis Balslev.

Samtidig peger han på, at saml-selv konceptet er lidt på retur.

»Vi har sat priser for levering og samling af varerne ned. Vi oplever, at flere kunder gerne vil købe hos os, men de vil ikke samle selv. Derfor skal vil også være i stand til at levere den service,« forklarer direktøren.

Han glæder sig også over en markant stigning i antallet af besøgende på Ikeas netbutik. Han ønsker dog ikke at sætte tal på nethandlen.

»Nethandlen udgør stadig kun en lille del af omsætningen, men nethandlen vil vokse sig stadig større.

Der er især mindre produkter, der sælges på nettet. Det kan være en kommode eller sengesæt. Der er også kunder, der kigger på sofa i et af varehusene og så bestiller den på nettet.

Men så snart det drejer sig om større køb, vil kunderne stadig se og prøve varerne i butikkerne. Derfor vil varehusene stadig være vores vigtigste salgskanal,« siger Dennis Balslev.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.