Erhverv

Nu skal bilen hjælpe dig endnu mere

Alle nye personbiler skal nu have både dæktryksmåler og gearskifteindikator.

Artiklens øverste billede
Gearskifteindikatoren fortæller, hvornår der skal skiftes et gear op. Her hos det tyske mærke BMW.

Mere sikkerhed og hjælp til at køre mere økonomisk.

Det er formålet, når nye regler fra 1. november stiller krav om, at alle nyindregistrerede personbiler fra det tidspunkt skal have både dæktryksimåler og gearskfteindikator.

Udstyret findes allerede i vores nye modeller, så det er indkalkuleret i priserne.

Anders Tystrup, pressechef hos Toyota Danmark

Mere udstyr betyder normalt også en højere pris, men det lader til, at de danske importører allerede har taget højde for det.

»Nej,« lyder det fra Toyota. »Heller ikke hos os,« lyder det fra Kia.

Den automatiske overvågning af dæktrykket har fået betegnelsen TMPS (Tyre Pressure Monitoring System). Systemet giver en advarsel i bilens instrumentpanel, hvis trykket i et af dækkene skulle være for lavt. Kontrollampen lyser, hvis trykket er faldet med 20 pct. eller mere.

Dæktryksovervågningen fungerer enten via ABS-sensorer eller via tryksensorer i hvert hjul.

»Det er meget positivt, at nye personbiler fremover skal hjælpe os med at huske på, når der skal fyldes luft i dækkene. Vi ved, at omkring hver femte bil mangler 20 pct.. eller mere luft i et eller flere dæk. Det er et sikkerhedsmæssigt problem, der bl.a. øger bremselængden, og det betyder også, at danskerne spilder penge på brændstof,« forklarer Leif Lorenzen, der er kontorchef i Center for biler og grøn transport under Trafikstyrelsen.

Han henviser til en tysk undersøgelse, der viser at 0,5 bar for lidt luft i hjulene øger bremselængden med 10 pct., når der kører på en våd vej med en hastighed på 100 km/t.

Når det drejer sig om gearskifteindikatoren, har den især betydning for brændstofforbruget.

Indikatoren viser, hvornår der skal skiftes op i et højere gear, og den skal nu sidde i alle nye biler med manuelt gear.

»En bil kan bruge 30-35 pct. mere brændstof, hvis man ved bykørsel kører i tredje i stedet for femte gear,« forklarer Leif Lorenzen.

Og for en gangs skyld er der tegn på, at mere udstyr ikke nødvendigvis også giver en højere pris.

Således melder Toyota klart ud, at det ikke får betydning for priserne.

»Der sker ingen ændring i vores priser af den grund. Udstyret findes allerede i vores nye modeller, så det er indkalkuleret i priserne,« fortæller Anders Tystrup, der er pressechef for Toyota Danmark.

En tilsvarende melding kommer fra Kia.

»Udsalgsprisen forbliver uændret for kunderne. Mange af vores modeller har allerede siden maj været tilpasset de nye regler, og ellers betaler vi for kundens sikkerhed,« lyder det fra Lene Majdahl Iversen, der er pressemedarbejder for Kia Import Danmark A/S.

Heller ikke hos Volkswagen får udstyret betydning for prisen.

»Da der allerede er dæktryksmåler og gearskifteindikator i vores modeller, får det ingen betydning for priserne,« fortæller kommunikationsmedarbejder Thomas Hjortshøj.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.