Erhverv

Ny DSB-direktør på plads

Det statsejede transportselskab har fundet afløseren for afgående topchef Jesper Lok.

Artiklens øverste billede
For den nye DSB-direktør bliver en af de helt store opgaver det noget utaknemmelige tjans at få styr på det enorme roderi om de skandaleramte IC4-tog, der i øjeblikket bliver testet med henblik på at finde ud af, om de overhovedet har en fremtid på de danske jernbaneskinner.

Lidt under to måneder efter, at DSB-direktør Jesper Lok valgte at sige op, er det statsejede transportselskab nu klar med afløseren.

SAS-direktør Flemming Jensen er torsdag formiddag blevet bekræftet som manden, der fremover skal stå i spidsen for DSB.

Det besluttede et ansættelsesudvalg i DSB's bestyrelse onsdag.

Flemming Jensens opgave bliver ikke mindst at skabe ro i toppen af det statsejede selskab efter talrige udskiftninger i den øverste ledelse de senere år samt en række uheldige sager herunder skandalerne om DSB First og IC4.

Det er headhunterfirmaet Egon Zehnder, der har stået for ansættelsen af den nye direktør. Det har også tidligere arbejdet for DSB, men i denne omgang delte firmaet opgaven med konkurrenten Amrop Heever.

Men hvor Egon Zehnder fik til opgave at vurdere eksterne kandidater, har Amrop i løbet af de sidste par måneder vurderet flere af de interne kandidater for DSB's bestyrelse.

Ekstern kandidat

Til slut er valget altså faldet på en ekstern kandidat, hvilket blandt andet skyldes, at flere i DSB's ledelse havde et klart ønske om at få en frisk kandidat ind udefra. En kandidat, der ikke var plettet af de mange slåskampe, som tidligere DSB-direktør Jesper Lok måtte kaste sig ud i med både politikere og fagbevægelse i forsøget på at få transportgiganten tilbage på skinner.

Flere af medlemmerne af DSB's nuværende topledelse inklusiv driftsdirektør Anders Egehus er således blevet hentet til stillingerne af netop Jesper Lok, da de har fælles fortid hos Mærsk.

Men her har man altså fra DSB-bestyrelsens side ønsket at skabe forsoning i forhold til den noget kompromisløse stil, som Jesper Lok og de øvrige Mærsk-folk blev beskyldt for at praktisere i DSB.

For Flemming Jensen bliver en af de helt store opgaver den noget utaknemlige tjans med at få styr på det enorme roderi om de skandaleramte IC4-tog, der i øjeblikket bliver testet med henblik på at finde ud af, om de overhovedet har en fremtid på de danske jernbaneskinner.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.