Danmark er det næststørste marked for Wimp
Musiktjenesten Wimp har øget abonnementsantallet med ca. tre pct., og knap 600.000 abonnerer nu på sitet, viser halvårsstatus. Ifølge landechef er Danmark det næststørste marked.
Den norske musik-streamingtjeneste Wimp vokser og er nu oppe på 580.000 betalende abonnenter i de fem markeder, tjenesten opererer i, viser selskabets seneste halvårsregnskab.
Abonnementsantallet er dermed vokset med 14.000 abonnenter mellem 1. kvartal og 2. kvartal.
Dansk landechef for Wimp, Morten Remmer, vil ikke oplyse de nyeste kundetal for Danmark, men oplyser, at Wimp Danmark er det næststørste marked efter Norge. Wimp, der blev lanceret i 2010, er desuden tilgængelig i Sverige, Polen og Tyskland.
En analyse fra Epinion fra september 2013 viste, at fem pct. af danskerne mellem 15 og 60 år er Wimp abonnenter. Spotify kom ud som klar dansk markedsleder inden for 'abonnentsbaseret musikstreaming'.
Vækst i klassisk niche
I juni foretog Wimp i Danmark en strategisk oprustning på den klassisk del af musikkataloget på i alt 25 mio. sange, hvor klassisk er en mindre del. Wimp indsatte en dansk redaktør til at pleje og udvælge det klassiske indhold, og i det seneste halvår er streaming af klassisk musik vokset med 100 pct, oplyser Morten Remmer.
"Jeg kan ikke give detaljer om, hvor stor en andel klassisk musik nu udgør af det samlede musik-streamingforbrug på Wimp. Det er stadig en niche, men den vokser," siger han.
Gør entré i USA
Det næste store skridt for Wimp er internationalt og sker om få måneder.
"Dette efterår lancerer vi også i USA og Storbritannien,” oplyser Morten Remmer.
Af hensyn til børsen i Stockholm, hvor Wimp er noteret, kan han ikke komme lanceringen nærmere.