Flyrejsende skal hurtigere gennem kontrollen
Københavns Lufthavn udvider til foråret antallet af såkaldte sikkerhedsspor.
Baggrunden er positiv, for passagertallet i lufthavnen stiger. I årets første ni måneder har 19,7 mio. passagerer været gennem Københavns Lufthavn.
Det er en stigning på 7,1 pct. i forhold til samme periode i fjor.
Vi udvider kontrollen, så vi også fortsat kan levere varen, i takt med at antallet af passagerer vokser.
Men væksten skaber samtidig udfordringer for sikkerhedskontrollen, og derfor vil Københavns Lufthavn fra foråret udvide antallet af de såkaldte sikkerhedsspor fra 16 til 18 for at holde de rejsendes ventetid nede.
Ambitionen fra lufthavnens side er, at 85 pct. af de rejsende højst skal vente fem minutter i sikkerhedskontrollen. Og efter 20 minutter skal 99 pct. af de ventende være igennem kontrollen.
Lufthavnen har nu cirka 1.000 medarbejdere i security-afdelingen, og de håndterer cirka 10 mio. rejsende om året.
»Vi lever allerede nu op til vores ambitioner. Men vi udvider kontrollen, så vi også fortsat kan levere varen, i takt med at antallet af passagerer vokser. Vi har meget stort fokus på kapacitet,« forklarer Johnnie Müller, der er sikkerhedschef i Københavns Lufthavn.
Han oplyser, at der allerede er taget hul på arbejdet med udvidelsen, og at arbejdet skal være gennemført inden påske næste år.
»Påsken er en meget travl periode, og derfor skal vi være klar til at klare udfordringen,« siger Johnnie Müller.
Han forklarer, at antallet af passagerer, der skal igennem kontrollen, varierer meget.
»I øjeblikket kontrollerer vi 26.000-27.000 rejsende om dagen, men omkring påske og sommerferie vokser tallet til op mod 38.000 rejsende. Hvert kontrolsted kan håndtere cirka 200 personer i timer,« lyder det fra sikkerhedschefen.
Men det stopper ikke med de 18 sikkerhedsspor. I 2017 vil der ske en ombygning af hele den centrale sikkerhedskontrol.
»Til den tid udvider vi igen med 4-6 sikkerhedsspor. Det sker som led i en større ombygning for at kunne tage ny teknologi i brug. Det drejer sig bl.a. om bodyscannere og CT-scannere i stedet for røntgenscannere, « fortæller Johnnie Müller.
Københavns Lufthavn har siden 2008 informeret de rejsende om ventetiden ved sikkerhedskontrollen. Det er sket via elektroniske tavler.
»Vi var den første lufthavn i verden, der indførte det system, og det har været så stor en succes, at mange andre lufthavne siden har gjort det samme.
Inden vi indførte systemet havde vi været gennem en periode med store forsinkelser. Det betød, at de rejsende mødte flere timer før afgang. Nu kan de på tavler se, hvor lang ventetiden der er. Det har fjernet panikken, og selv om passagererne så i travle perioder måske skal vente i 25 minutter, så ved de, at det drejer sig om 25 minutter og ikke 2 timer,« forklarer Johnnie Müller.