Erhverv

Flyrejsende skal hurtigere gennem kontrollen

Københavns Lufthavn udvider til foråret antallet af såkaldte sikkerhedsspor.

Artiklens øverste billede
Væksten i antallet af rejsende får nu Københavns Lufthavn til at udvide sikkerhedskontrollen for at holde ventetiden nede.

Baggrunden er positiv, for passagertallet i lufthavnen stiger. I årets første ni måneder har 19,7 mio. passagerer været gennem Københavns Lufthavn.

Det er en stigning på 7,1 pct. i forhold til samme periode i fjor.

Vi udvider kontrollen, så vi også fortsat kan levere varen, i takt med at antallet af passagerer vokser.

Johnnie Müller, sikkerhedschef i Københavns Lufthavn

Men væksten skaber samtidig udfordringer for sikkerhedskontrollen, og derfor vil Københavns Lufthavn fra foråret udvide antallet af de såkaldte sikkerhedsspor fra 16 til 18 for at holde de rejsendes ventetid nede.

Ambitionen fra lufthavnens side er, at 85 pct. af de rejsende højst skal vente fem minutter i sikkerhedskontrollen. Og efter 20 minutter skal 99 pct. af de ventende være igennem kontrollen.

Lufthavnen har nu cirka 1.000 medarbejdere i security-afdelingen, og de håndterer cirka 10 mio. rejsende om året.

»Vi lever allerede nu op til vores ambitioner. Men vi udvider kontrollen, så vi også fortsat kan levere varen, i takt med at antallet af passagerer vokser. Vi har meget stort fokus på kapacitet,« forklarer Johnnie Müller, der er sikkerhedschef i Københavns Lufthavn.

Han oplyser, at der allerede er taget hul på arbejdet med udvidelsen, og at arbejdet skal være gennemført inden påske næste år.

»Påsken er en meget travl periode, og derfor skal vi være klar til at klare udfordringen,« siger Johnnie Müller.

Han forklarer, at antallet af passagerer, der skal igennem kontrollen, varierer meget.

»I øjeblikket kontrollerer vi 26.000-27.000 rejsende om dagen, men omkring påske og sommerferie vokser tallet til op mod 38.000 rejsende. Hvert kontrolsted kan håndtere cirka 200 personer i timer,« lyder det fra sikkerhedschefen.

Men det stopper ikke med de 18 sikkerhedsspor. I 2017 vil der ske en ombygning af hele den centrale sikkerhedskontrol.

»Til den tid udvider vi igen med 4-6 sikkerhedsspor. Det sker som led i en større ombygning for at kunne tage ny teknologi i brug. Det drejer sig bl.a. om bodyscannere og CT-scannere i stedet for røntgenscannere, « fortæller Johnnie Müller.

Københavns Lufthavn har siden 2008 informeret de rejsende om ventetiden ved sikkerhedskontrollen. Det er sket via elektroniske tavler.

»Vi var den første lufthavn i verden, der indførte det system, og det har været så stor en succes, at mange andre lufthavne siden har gjort det samme.

Inden vi indførte systemet havde vi været gennem en periode med store forsinkelser. Det betød, at de rejsende mødte flere timer før afgang. Nu kan de på tavler se, hvor lang ventetiden der er. Det har fjernet panikken, og selv om passagererne så i travle perioder måske skal vente i 25 minutter, så ved de, at det drejer sig om 25 minutter og ikke 2 timer,« forklarer Johnnie Müller.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.