Erhverv

Derfor bliver jobskift ofte til en fiasko

Omkring hver femte nyansat medarbejder overvejer i løbet af de første 100 dage at skifte job igen.

Artiklens øverste billede

”Jeg har fået mit drømmejob, nu drømmer jeg om at sige op,” sådan synger Joey Moe i pophittet Million. Og han er ikke den eneste, der har det sådan. En stor del af de medarbejdere, der starter i et nyt job, overvejer nemlig i løbet af de første måneder at skifte job igen.

Per Skovmand Rasmussen, som har stiftet virksomheden Petrus Business Consulting, hvor han de seneste otte år har hjulpet virksomheder med at tage godt imod nye medarbejdere, vurderer, at omkring 20 pct. af de nye medarbejdere, han taler med, hurtigt overvejer at skifte job igen.

”Enten er det fordi, de synes, at forholdene ikke er, som de havde forestillet sig, eller også bliver de kontaktet af andre virksomheder, hvor de har søgt job. Problemet bliver kun større, jo mere gang vi får i samfundet, fordi efterspørgslen efter de gode medarbejdere stiger,” siger han.

Også headhunter Peter Bang Fasting Bauer kender til problemet. For at undgå at den nye medarbejder smutter igen efter få måneder i jobbet, anbefaler han altid de virksomheder, han arbejder for, at forberede velkomsten til nye medarbejdere grundigt.

”En god første arbejdsdag begynder længe før, at den nye medarbejder træder ind ad døren. Vi hører alt for mange historie om medarbejdere, der går forvirrende hjem fra deres første arbejdsdag, fordi chefen alligevel ikke var der, og ingen vidste, hvor han eller hun skulle sidde,” siger Peter Bang Fasting Bauer, der er partner i virksomheden HumanTrust.

I stedet skal virksomhederne forberede den første dag for en nyansat grundigt.

”Allerede et par uger før den nye medarbejder starter, bør virksomheden udlevere det relevante materiale. Det kan være kundekontakter, produktblade, links til relevante hjemmesider osv. Som ny medarbejder er man begejstret, nysgerrig og glæder sig til at starte. Det skal virksomheden belønne ved at fortælle, hvad vedkommende skal, så medarbejderen ikke er helt på bar bund den første dag,” siger Peter Bang Fasting Bauer.

Ifølge Per Skovmand Rasmussen er det mange forskellige ting, som kan få den nye medarbejder til at overveje at skifte job igen.

”Det kan være personlige konflikter med kollegaer og chefer, eller forventninger man har haft til jobbet, som man ikke har været åben om,” siger han.

Derfor anbefaler han sine kunder, at chefen holder et møde med den nye medarbejder en gang om ugen de første 100 dage. Her skal der både snakkes om de hårde ting såsom antallet af arbejdsopgaver og de bløde ting som f.eks. forholdet til kollegaerne.

”Hvis man ikke har en chef, der holder et møde af sig selv, kan man som ny medarbejder selv foreslå det. For dialogen er en forudsætning for at komme videre. Nogle chefer vil tage godt imod sådan en opfordring og løse problemerne med det samme, mens andre ikke vil få fulgt op på det,” siger han.

Han medgiver derfor også, at det kan være svært at tage teten som medarbejder, alt efter hvilken leder, man har.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.