• Opdateret 30/10/2014 kl. 08:49
Erhverv

Novo fortsætter prisfest i USA

Novo Nordisk er tilsyneladende i stand til fortsat at hæve priserne i USA.

Artiklens øverste billede
Lars Rebien Sørensen, adm. direktør i Novo Nordisk.

Novo Nordisk fortsætter tilsyneladende sin prisfest i USA.

Ifølge regnskabet er stigende insulinpriser i USA en medvirkende årsag til, at Novo Nordisk endnu engang har evnet at vride lidt flere penge ud af forretningen. Den såkaldte bruttomargin, altså omsætningen fratrukket de rå produktionsomkostninger, er steget fra 82,8 pc.t til 84,6 pct. i tredje kvartal.

»I år har vi set en positiv priseffekt i USA, og det gavner vores bruttoindtjening,« siger Jesper Brandgaard, finanskoncerndirektør i Novo Nordisk.

Udover prisstigninger i USA har det også øget indtjeningen, at der er solgt flere dyrere produkter.

Men til gengæld forventer Jesper Brandgaard, at prisfesten nok løjer af i 2015.

»Når vi ser frem mod 2015, ser vi mindre fordelagtige prisomgivelser i 2015. Vi har set udviklingen inden for delområder af insulinmarkedet i en årrække, og vi oplever, at det intensiverer inden for basal insulin i 2015,« siger Jesper Brandgaard.

Basal insulin er det største delmarked indne for insulin og dækker diabetespatientens løbende basale behov for insulin.

På dette marked har Novo Nordisk produktet Levemir. Men i årevis har konkurrencen været massiv fra konkurrenten Sanofis Lantus, som har sat sig tungt på det basale marked.

Imidlertid er Lantus ved at miste sin patentbeskyttelse, og det vil formentlig presse priserne nedad, fordi der kan komme kopiprodukter i form af de såkaldte biosimilarer af Lantus.

»De fleste af vores kontrakter for 2015 er sikret, men der er en øget tendens til, at de større sundhedsordninger kun laver kontrakter for 2015 og ikke 2-3 årige kontrakter. Det afspejler en usikkerhed blandt betalerne om, hvordan er landskabet i  2016, vil der være biosimilare versioner af glargine (det aktive stof i Lantus, red.) på marked De afventer nok markedsituationen,« siger Jesper Brandgaard.

Hvad produktmixet angår, har Novo Nordisk har solgt flere af selskabets dyrere produkter – ikke mindst de moderne insuliner og Victoza, som er en anden diabetesbehandling, som påvirker insulinoptaget og –produktionen i kroppen.

Novo Nordisk kom ud af tredje kvartal med en omsætning på 22,2 mia. kr., svarende til en vækst på 8 pct. i forhold til samme kvartal sidste år.

Driftsindtjeningen nåede i tredje kvartal 8,6 mia. kr., hvilket er 7 pct. højere end samme periode sidste år.

I de første ni måneder af året ligger omsætningen på 64 mia. kr. og driftindtjeningen på 25 mia. kr. Det er hhv. 4 og 5 pct. højere end sidste år.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.