Coloplast vil investere mere i vækst
De sidste penge i Coloplasts milliardinvestering fra 2012 i nye vækstinitiativer er blevet øremærket, men det betyder ikke, at der ikke også fremadrettet vil blive gennemført ekstra salgsinvesteringer. Også på den længere bane er der masser af gode projekter, primært med fokus på salg, som skal prioriteres, fortæller administrerende direktør i Coloplast Lars Rasmussen.
- Det, vi ikke vidste dengang, var, hvor mange investeringer, der ville have en kort tilbagebetalingstid, og derfor ville være meget profitable. Men det har vist sig, at der har været rigtigt mange gode muligheder, og det vil der også være, når året er slut. Derfor stopper det heller ikke her, siger Lars Rasmussen til Ritzau Finans.
I forventningen til 2014/15 er indeholdt salgsinvesteringer for omkring 200 mio. kr., og dermed er de 1 mia. kr., som Coloplast for omkring to et halvt år siden varslede ville blive investeret ekstraordinært i vækst, nu nået.
Hovedparten af de mange penge er i tidligere regnskabsår primært gået til at oprette salgsstyrker på vækstmarkederne samt til at oprette en salgskanal direkte henvendt til forbrugerne. Det vil der også blive brugt mange penge op i år, men derudover har Coloplast udset sig muligheder på nogle af de modne markeder.
- Det, der er lidt anderledes i år, er, at vi også investerer for at få et større salgspres i både England og Tyskland, fortæller Lars Rasmussen og uddyber:
- Det er gode markeder at investere i et ekstra salgstryk i netop nu, fordi vi lancerer en portefølje af nye produkter inden for både stomi- og kontinens, som vi vurderer bliver meget stærke.
Det er lanceringerne af de nye produktlinjer, stomiposen New Sensura Mio og kateteret SpeediCath Compact Eve, der skal støttes bedst muligt op om.
Ritzau Finans