Erhverv

Sydbank: TDC-regnskab på linje med det ventede

TDC's regnskab bød ikke på større overraskelser, hvis man ser på den overordnede udvikling, men det bekræfter nogle af de udfordringer, som den danske telekoncern i øjeblikket kæmper med.

Artiklens øverste billede

- Helt overordnet er det meget tæt på at være på linje med mine og markedets forventninger. Dykker man lidt længere ned, er driftsindtjeningen en lille smule bedre, mens bundlinjen er lidt lavere end ventet i markedet, men lidt bedre end jeg havde ventet, siger Morten Imsgard, der er senioranalytiker i Sydbank, til Ritzau Finans og retter blikket mod de underliggende divisioner.

Hverken Privat eller Erhverv formåede helt at nå det niveau, som Sydbanks havde regnet med, og telekoncernens udfordring ligger ifølge Morten Imsgard fortsat især inden for mobiltelefoni.

- Endnu engang viser TDC, at selskabet virkelig er klemt i det danske marked for mobiltelefoni, drevet af, at konkurrenterne prøver at vinde kunder på pris, mens TDC prøver at vinde kunder på indhold. Indtil videre ser ser det ud til, at konkurrenterne, der spiller på prisen, fører 1-0, siger han.

Analytikeren betegner det som en kamp op ad bakke at uddanne kunderne til at fokusere på andet end prisen. Øvelsen tager tid, og TDC har nu gennem flere kvartaler tabt danske mobilkunder.

Regnskabet viser dog også, at TDC reagerer på kundetabet ved at kaste nogle flere penge efter at fastholde kunderne i butikken. Faktisk er stigningen relativt stor i dette kvartal, fortæller Morten Imsgard, der ser det som et udtryk for, at TDC har styrket indsatsen for at bremse kundetabet.

Heller ikke på tv-siden ser Sydbanks senioranalytiker mange solstrålehistorier. Kunderne shopper stadig nedad, forbruget af det traditionelle flow-tv er faldende, flere kunder vælger kun de små tv-pakker, og Yousee har problemer med at fastholde sin kundebase.

- Det mest positive, som jeg kan finde i regnskabet, er inden for bredbånd til den private del af markedet. Her får TDC vist styrken ved at kunne krydssælge produkter, og selskabet er godt i gang med at øge antallet af yousee-kunder, som også har en bredbåndsforbindelse hos TDC. Der er med til at drive en fremgang, som viser en af de styrker, som TDC har, siger Morten Imsgard.

Rigtigt mange danskere har et eller andet produkt fra TDC, og det giver selskabet en mulighed for at krydssælge andre produkter til disse kunder og skabe såkaldte husstandsabonnenter, der har mere end en tjeneste fra selskabet. Det lykkes i stor stil at sælge bredbånd til yousee-kunder, viser regnskabet ifølge analytikeren, der også hæfter sig ved bedre end ventede pengestrømme.

Ritzau Finans

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.