Verdens te-land har fået smag for kaffe
I mange år har Kina været kendt for sin te, men et stigende antal kinesiske landmænd har nu fået øjnene op for det lukrative salg af kaffe.
Nestlé har i Kina rodfæstet sig som distributør af kvalitetskaffe, som giver et markant større afkast en salg af te.
Det skriver Financial Times.
- Den milde smag og aroma minder meget om bønner fra Honduras eller Guatemala, udtaler Wouter DeSmet, landbrugschef i Nestlés kinesiske afdeling.
Nestlé startede i Yunnan-området i 1980'erne med at tilbyde landmænd træning i at dyrke kaffe. Siden 2005 er antallet af kinesiske kaffeleverandører steget fra 147 til mere end 2000. Området specialiserer sig i arabica-kaffe, der typisk bruges i cappuccino og espresso, og som nyder godt at den stigende efterspørgsel.
- Efterspørgslen for Yunnan-kaffe er stærkt stigende i den internationale handel, siger Gigi Cheung, der er uafhængig kaffeeksportør i området.
Også kaffegiganten Starbucks har gjort sit indtog i Yunnan-området for at tage del i den store stigning i efterspørgslen. Mens det internationale kaffeforbrug stiger 2 pct. om året, er den årlige forbrugsvækst i Kina hele 15 pct. Derfor ventes det også, at der vil dukke flere kinesiske kaffeplantager op i de kommende år.
Ritzau Finans