Erhverv

Pladesmede sparede 6 mio. kr. ved at tænke japansk

Andersen & Martini A/S har taget det japanske begreb lean til sig, hvor det handler om at effektivisere alle dele af produktionen.

Artiklens øverste billede
Andersen & Martini A/S har sparet 6 mio. kr. om året ved at optimere og effektivisere sin produktion.

5.000 mandetimer er sparet væk, ingen medarbejdere er blevet fyret, og 6 mio. kr. er blevet sparet i omkostninger.

Andersen & Martini A/S's 15 pladesmede er sammen med de øvrige medarbejdere gået sammen om at indføre det japanske begreb lean i sin produktion. Det er blevet en kæmpe succes, siger Henning Rostkjær, driftschef for Andersen & Martini A/S.

»Vi har gentænkt hele måden, som vi gør tingene på. Vi har snakket alle processer igennem for at fastlægge nye standarder og fjerne den spildtid, der var. Det betyder, at der nu er en fælles og mere effektiv måde at gøre tingene på hos alle vores pladesmede, og det har givet os en kæmpe besparelse,« siger Henning Rostkjær.

Det er især kommunikationen, der har været omdrejningspunktet i optimeringen af forretningen.

Når en kunde kom ind i en af forretningerne og skulle have lavet en bule i sin bil, var beskeden fra den første medarbejder til den næste tit for mangelfuld. Det gav tidspild for både kunderne og Andersen og Martini A/S.

»Hvis 20 pct. af beskederne er unøjagtige, starter man med at bygge spild ind i processen. Før i tiden ventede vi rigtig meget på reservedele, fordi beskederne var for unøjagtige, og det var svært at fastlægge den tid, som det ville tage at reparere en bil,« siger Henning Rostkjær.

Alene ved at optimere produktionen har Andersen & Martini A/S sparet 6 mio. kr.

Samtidig betyder optimeringen, at man kan tjene flere penge, end man plejer at gøre.

»Problemet er, at vi ikke kan tage mere for det arbejde, som vi laver. Stykprisen er den samme, men nu kan vi nå at få mange flere biler igennem, fordi vi bruger tiden fornuftigt. Og vi får flere igennem, end vi nogensinde har gjort,« siger Henning Rostkjær.

Han fortæller, at stemningen på blandt de ansatte er steget markant, siden man har sat alting i system og udnytter tiden bedre.

Alle medarbejdere har taget det nye koncept til sig, fordi de har været en del af at finde ud af, hvordan alle procedurer skulle være.

»Vi har haft alle medarbejdergrupper repræsenteret i udviklingen af vores nye systemer. På den måde er alle blevet hørt, og jeg tror, at det er en af årsager til, at det er gået så godt. Vi har faktisk optimeret vores produktivitet med næsten 53 pct.,« siger Henning Rostkjær.

Projektet har fanget borgmesteren for Greve Kommune, Pernille Beckmanns (V), opmærksomhed.

»Selvom man står i spidsen for kommunal stordrift og flere hundrede ansatte, kan man sagtens tage ved lære fra de mest uventede steder,« siger Pernille Beckmann.

Hun skal den 5. november besøge Andersen & Martini A/S's vækstafdeling for at se, hvordan de bærer sig ad.

»Hvad, der er sparet, er som bekendt tjent, og vi har i Greve Kommune selv arbejdet med lean, så vi er meget interessede i at udveksle erfaringer med Andersen & Martini A/S. Det kan begge parter kun blive klogere af,« siger Pernille Beckmann.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.