Danske forbrugere tjener på Ruslands boykot
Dønningerne efter Ruslands boykot af EU-fødevarer når nu kølediskene i danske supermarkeder. Med Aldi i spidsen sænker discountkæderne mælkeprisen.
Aldi har i dag affyret første skud i en ny priskrig på mælk. Lidl svarer igen i morgen tidlig, og i løbet af få dage eller uger vil de øvrige detailkæder formentlig blive trukket ind i priskrigen.
Priskrigen er en direkte konsekvens af Ruslands boykot af fødevarer fra EU. Boykotten, som blev indledt i august, har medført, at markederne i EU er oversvømmet med mejerivarer, hvilket har udløst voldsomme prisfald på råvarebørserne.
»Vi har opnået bedre indkøbspriser på mælk, og det prisfald giver vi nu videre til kunderne,« fortæller Thomas Bang, vicedirektør i Aldi Indkøb. Hos Lidl oplyser kommunikationskonsulent Maria Frank, at kæden allerede tirsdag morgen sænker mælkepriserne, så de matcher niveauet hos Aldi.
Det er langt fra tilfældigt, at det er Aldi, der udløser en ny priskrig på mælk i danske supermarkeder. I både 2005, 2008 og 2012 var det også Aldi, der affyrede første skud i priskrige, som i lange perioder pressede mælkepriserne helt ned under 4 kr. pr. liter. I den aktuelle priskrig ligger fronten lige nu ved en pris på 4,95 for en liter minimælk.
»Vores grundlæggende forretningsfilosofi er, at lavere råvare- og indkøbspriser straks skal sendes videre til kunderne. Vores håb er, at lave mælkepriser kan trække flere kunder ind i vores butikker. Mælk fylder meget i indkøbsvognen hos de fleste forbrugere. Det er et af de produkter, hvor prisændringer virkelig bliver bemærket, fordi det er en vare, de fleste kunder køber i ret store mængder,« fortæller Thomas Bang, Aldi.
De to store aktører i dansk detailhandel, Coop og Dansk Supermarked, har i dag foreløbig valgt at holde sig på sidelinjen i priskrigen, hvilket er helt usædvanligt. Især Dansk Supermarked plejer omgående at gå med ned i pris, fordi forbrugerne er meget opmærksomme på mælkeprisen.
»Vi trækker lige vejret og ser tiden an. Jeg kan ikke udelukke, at vi følger med ned, men det sker ikke lige nu,« siger kommunikationskonsulent Maia Lindstrøm Sejersen, Dansk Supermarked.
I Coop siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen:
»Vi har ikke tænkt os at gøre noget. Aldi er en meget lille spiller. De skal ikke bestemme mælkeprisen i Danmark. Vi prøver at sætte en kvalitetsdagsorden og hopper ikke med på, hvad en lille aktør i markedet gør.«
Vil det sige, at forbrugerne i Coops butikker skal betale mere for mælk end kunderne hos Aldi?
»Det kan man sige, men vi har ingen planer om, at sænke prisen, for vores ambition er at sætte en kvalitetsdagsorden.«
Markederne i Europa er ved at drukne i mælk efter Ruslands boykot. Har I hævet avancen på mælk de seneste måneder?
»Vi kan ikke sænke prisen med 1 kr. (som Aldi har gjort det, red.) uden at tabe penge på det,« siger Jens Juul Nielsen.